Yrityksen tarina viestii yrityksen identiteettiä sidosryhmille

Tarina on ollut ammoisista ajoista alkaen tapa hahmottaa maailmaa, ja tarinat ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle. Maailma on hyviä kertomuksia ja tarinoita täynnä, ja niitä tulee koko ajan lisää.

Nykypäivänä tarinoita voi hyödyntää myös organisaation viestinnässä. Tarina tekee näkyväksi yrityksen tai palvelun identiteetin. Onnistunut tarina on asiakaslähtöinen ja se perustuu aina liiketoimintastrategiaan ja yrityksen arvoihin. Hyvä tarina vastaa kysymykseen: miksi, miten ja kenelle.

Yrityksen tarina on tärkeä pohja viestinnälle

Yrityksen tarina on tärkeä pohja yrityksen markkinoinnille ja viestinnälle. Tavoitteena on, että kaikki asiakkaat ja muut sidosryhmät ymmärtävät sen, miksi yritys on olemassa. Toisin kuin ydinviestit sanansa mukaan kiteytetään melko lyhyisiin muotoihin, tarinassa saa ja pitääkin olla sanoja ja kuvailuja! Sen ei ole tarkoitus olla mikään kiteytys, vaan siihen lukija saa hetkeksi uppoutua. Tarinassa saa leikitellä sanoilla, eikä sen tarvitse olla liian vakava.

Miten lähteä luomaan yritykselle tarinaa?

Tarinaa voi lähteä luomaan monella tapaa. Perinteisin tapa on lähteä kertomaan alkupisteestä: miksi yritys tai organisaatio perustettiin? Mitkä olivat syyt sen takana? Jos lähtisin kertomaan Kuplin tarinaa, siinä varmasti yhdistyisi monta asiaa alkuajoista. Se voisi lähteä liikkeelle Marin ja minun tutustumisesta opiskeluaikoina – siitä, kun istuttiin samalle sohvalle elokuisena iltapäivänä. Tarinaan voisin tuoda elementtejä ja käännekohtia yrityksemme eri vaiheista.

Myös Kyrö Distillery Company aloittaa tarinansa alkupisteestä ja kertoo sen, miksi yritys perustettiin.

”Ajatus Kyrö Distillery Companysta sai alkunsa saunan lauteilla, kun viisi ystävystä siemaili amerikkalaista ruisviskiä. Ystävät eivät voineet käsittää, miksi Suomessa ei tislata ruisviskiä vaikka suomalaiset kuluttavat kuusi kertaa enemmän ruista kuin muu maailma. Idea omasta ruistislaamosta tuntui vielä seuraavana aamunakin hyvältä. Kyrön tarina sai alkunsa.”

Tarinaa ei ole pakko lähteä kuitenkaan kertomaan kronologisesti yrityksen virallisesta alusta alkaen, vaan sitä voidaan lähteä rakentamaan myös tuomalla esiin arvoja ja sellaisia epäkohtia, joita yrityksen toiminta ratkaisee. Tärkeää on, että viestitään oikeutus olemassaololle: miksi tehdään, miten tehdään, kenelle tehdään ja miten toiminta hyödyttää asiakasta ja koko yhteiskuntaa.

Tarina on tärkeä asia myös yritykselle sisäisesti

Hyvä tarina auttaa kertomaan asiakkaiden ja sidosryhmien ohella myös yrityksen henkilöstölle olemassaolon tarkoitusta ja syitä kaiken taustalla. Hyvä tarina luo yrityksen identiteettiä, ja sillä erottaudutaan muista saman alan toimijoista. Kun henkilöstökin ymmärtää, miksi ja miten kaikki on lähtenyt liikkeelle ja miksi asioita tehdään, heidänkin on helpompi sitoutua yritykseen ja jakaa tarinaa eteenpäin.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen
Co-Founder
Luodaanko teidän organisaatiollenne sitouttava tarina?

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: