Miksi yrityksesi kannattaa laatia blogille sisältösuunnitelma?

Olemme #PuheKuplilla -blogissa käsitelleet sisältömarkkinointia ja sisällöntuotantoa tarkemmin esimerkiksi täällä. Tässä postauksessa paneudumme sisältösuunnitelmaan, sillä se on tärkeä osa markkinointistrategiaa. Sisältösuunnitelma voi kattaa kaikki yrityksen sisällöntuotantokanavat kuten Facebookin ja Instagramin, mutta tässä postauksessa paneudutaan erityisesti siihen, miksi yritysblogilla kannattaa olla sisältösuunnitelma. Haluaahan sinunkin yrityksesi olla tuottamassa hyvää, mielekästä ja asiakasta kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti?

Säästät aikaa ja varmistat jatkuvan sisällöntuotannon ilman taukoja

Kun yritykselläsi on säännöllisin väliajoin – esimerkiksi kolmen kuukauden välein – kunnolla suunniteltu sisältösuunnitelma olemassa, säästetään yrityksessä selvästi aikaa ja hermoja. Sisältösuunnitelman ollessa valmiina, blogiin ei tule yhtäkkiä kuukauden taukoja, kun kukaan ei ole kerennyt muun työn ohessa ajattelemaan tai keksimään sitä, mitä blogiin kirjoitetaan.

Sisältösuunnitelman olemassaolo myös varmistaa sen, että blogiin sisältyy aiheita monipuolisesti yrityksen liiketoimintaan liittyen, kun aiheita ei keksitä edellisenä iltana. Kun kerralla paneudutaan kunnolla ajan kanssa aiheiden keksimiseen, voidaan kartoittaa potentiaalisia aiheitakin monipuolisemmin kuin silloin, kun mietitään vain seuraava viikko tai pahimmassa tapauksessa päivä eteenpäin.

Olemassaoleva sisältösuunnitelma voi parhaassa tapauksessa olla näkyvillä esimerkiksi yrityksen yhteisessä työtilassa, jolloin blogin kirjoittaja tai kirjoittajat voivat lisätä siihen ideoita ja kommentteja sitä mukaa, kun niitä tulee mieleen. Aiheen ollessa valmiiksi keksittynä voi ideat ja aiheet jalostua, ja postausta luonnostella silloin, kun inspiraatio iskee, vaikka julkaisemiseen olisi vielä aikaa. Tällöin postauksista tulee parhaimmillaan moniulotteisempia, kun niihin on kerätty ideoita pidemmän aikaa.

Muista, että suunnitelmaa voi aina muuttaa

Vaikka alustavan suunnitelman voikin ja kannattaakin tehdä pitkälle ajalle, ei sitä pidä tuijottaa liian vakavasti. Sisältösuunnitelma on erittäin hyvä olla olemassa, mutta sitä täytyy olla valmis muuttamaan mikäli tarve vaatii. Alallesi voi tulla muutoksia, kiinnostavia uutisia tai saatat poimia hyviä ideoita mistä tahansa. Silloin mieleen tulevia aiheita voi ripotella suunnittelemiesi postauksien väliin.

Lähde siis rohkeasti suunnittelemaan blogin sisältöjä tuleville kuukausille – mistä asiakkaasi haluavat lukea ja mistä yrityksesi haluaa kirjoittaa? Lue myös Kuplin teksti siitä, mitä on hyvä sisältö!

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: