Yritysilme – mitä siihen kuuluu ja miksi se on tärkeää luoda heti toiminnan alussa?

Yritysilmeellä tarkoitetaan yrityksen visuaalista ilmettä – niitä graafisia elementtejä, joista yrityksesi tunnistetaan. Etenkin, kun maailma muuttuu jatkuvasti visuaalisemmaksi, yritysilme on tärkeässä asemassa. Sen avulla erottaudutaan, herätetään mielikuvia ja kerrotaan tarinaa – sen avulla jäädään mieleen.

Yritysilmeellä välität yrityksesi viestiä visuaalisin keinoin

Yritysilmeeseen kuuluu visuaaliset peruselementit, kuten logo, värimaailma, typografia ja kuvamaailma. Yritysilmeen osasia ovat kaikki yritykseesi liitettävät visuaaliset palaset. Näiden palasten on tärkeää olla yhtenevät ja muodostaa eheä kokonaisuus jokaisessa kanavassa.

Yritysilme tiivistää brändisi ytimen. Sen suunnitteluun kannattaa panostaa, sillä jokainen pieni yksityiskohta värisävystä kirjasintyyppiin on mahdollisuus vahvistaa yrityksesi viestiä ja brändiä. Visuaalisella ilmeellä annat yrityksestäsi tietyn ensivaikutelman ja rakennat laatumielikuvan, ja pysäytät potentiaalisen asiakkaan yrityksesi ääreen.

Laita yritysilme kuntoon heti yritystoiminnan alussa

Yritysilmeen huolelliseen suunnitteluun kannattaa investoida heti yrityksen alkutaipaleella. Saat silloin vahvan pohjan toiminnallesi ja loppuun mietitty ilme viestii myös asiakkaillesi yhtenäisestä ja vahvasta brändistä. Säästät myös resursseja ja asiakkaiden hämmennystä, kun teet työn heti kunnolla. Silloin ei tarvitse vuoden päästä todeta, että yritysilmeeseen pitää investoida uudestaan ja sekoittaa asiakkaita heti vaihtuvalla ilmeellä.

Toki yritysilme tulee vaatimaan päivitystä vuosien varrella, kun toiminta muuttuu ja ympäristö muuttuvat. Kyse on kuitenkin tällöin ilmeen päivittämisestä, jolloin vain joitakin elementtejä muutetaan ja jotkut säilytetään, jotta brändisi säilyy tunnistettavana, mutta saa piristyksen ilmeeseensä.

Yritysilme kannattaa tehdä heti alussa myös siksi, että saat toimintaasi graafisen ohjeiston. Siinä on määritelty kaikki visuaalisen ilmeesi palaset, ja voit ottaa sen aina avuksesi esimerkiksi miettiessäsi sisältöjäsi tai päivittäessäsi verkkosivuja. Valmiit, yritysilmeesi mukaiset presentaatio- ja lomakepohjat helpottavat koko henkilöstön yhtenäistä viestimistä kumppaneillesi ja asiakkaillesi.

Jos visuaalisen kokonaisuuden luominen ei ole tuttua, markkinoinnin ammattilaiselta saat apua graafisten elementtien suunnitteluun ja tekoon. Myös me Kuplilla toteutamme mieleenpainuvia yritysilmeitä. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: