Yritysjohtajat Twitterissä – miksi ja miten?

Kaikille tuttu esimerkki twiittaavasta johtajasta on tietysti USA:n presidentti Donald Trump. Trumpin tyyli on omanlaisensa, mutta kuinka sitten muut johtajat käyttäytyvät Twitterissä? Kuinka monet yritysjohtajat ylipäätään ovat Twitterissä? Mitä hyötyä siitä voi olla yritykselle? Vai onko mitään?

Digiajan murros pakottaa johtajat Twitteriin

Viime vuoden kesäkuussa Talouselämä 500 -listalla olevien yritysten johtajista vain alle viidesosa oli henkilökohtaisesti Twitterissä. Yksi aktiivisista johtajista Twitterissä on OP:n Reijo Karhinen, joka on twiitannut mm. että ”Tarvitaan johtajia, jotka ovat sisäistäneet digimurroksen olemuksen. Työn murros ja osaamisen uudistamistarve haastavat myös johtotason.

Tämä on täysin totta – ja hienoa, että joku sanoo sen ääneen. Ei riitä, että koko muu organisaatio digitalisoituu ja aktivoituu sosiaalisessa mediassa, jos yritysjohtajat eivät tule mukaan hyödyntämään sosiaalista mediaa ja sen mahdollisuuksia. Kaikki lähtee johdosta.

Miksi ja miten johtajan kannattaa twiittailla?

Sosiaalinen media tuo yritysjohtajia lähemmäs asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita. Monissa yrityksissä johtaja on yrityksen kasvot. Koska yli 80% johtajista ei ole vielä Twitterissä, Twitterissä aktiivisena oleminen on edelleen erottautumiskeino, kunhan sen tekee oikein. Toimitusjohtaja on myös useimmiten arvostettu asiantuntija omalla alallaan, ja kun hän twiittaa omilla kasvoillaan, ovat viestit usein uskottavampia kuin yrityksen viralliselta tililtä lähetetyt.

Yritysjohtajan kannattaa tuoda rohkeasti omaa persoonaansa näkyviin twiiteissä, jonka vuoksi myös yrityksen toimialan ulkopuolisia keskusteluaiheita saa näkyä twiiteissä: onhan hän itse omana persoonanaan – vaikkakin tavallaan vahvasti yrityksensä edustajana – sosiaalisessa mediassa. Harrastuneisuuden ja muiden kiinnostuksen kohteiden esille tuominen vahvistaa sitä, että ”johtajan” tilin takana ei ole kukaan muu.

Johtaja on keulakuva yritykselle, ja kaikki lähtee sieltä. Johtajat eivät voi erkaantua digimurroksesta, vaan heidän on hypättävä mukaan. Siispä Twitteriä hyödyntämään, yritysjohtajat!

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: