Miten konseptoida tietty somekanava?

Konseptoinnin avulla sosiaalisen median kanavia pystytään hyödyntämään tehokkaasti ja tuloksellisesti. Moni yritys on miettinyt oman konseptin esimerkiksi Instagramille tai LinkedInille.

Huolella mietitty konsepti mahdollistaa laadukkaan toteutuksen, joka vetoaa kohderyhmiin.

Miten sosiaalisen median konsepti tehdään?

Yritys voi linjata strategia- ja suunnitteluvaiheessa, että Instagramissa halutaan keskittyä yleisen tunnettuuden kasvatukseen ja LinkedInissä puolestaan työnantajamielikuvaan. Tällöin kanavien tavoitteet ovat erilaiset, joten niille on syytä tehdä omat konseptit. Konseptia lähdetäänkin rakentamaan kanavan tavoitteet edellä ja kohderyhmät mielessä. Mille kohderyhmälle kyseinen kanava on suunnattu? Mitä kanavalla tavoitellaan?

Kun peruskysymyksiin on mietitty vastaukset, mietitään sisältötyypit, jotka määrittävät minkä tyyppistä sisältöä kanaviin luodaan. Erilaisia sisältötyyppejä on tyypillisesti kanavakohtaisesti noin 3-5, ja niitä voivat olla esimerkiksi tietoisku, ohje, behind the scenes -materiaali, työntekijän kommentti jne.  Myös jokaiselle sisältötyypille määritellään aina oma tavoite. Sisältötyyppien tarkoituksena on se, että saadaan monipuolista sisältöä kanavan tavoitteita tukemaan.

Kuvien merkitys on valtava konseptissa

Etenkin Instagramissa konseptissa ovat isossa roolissa kuvat. Yritys on luultavasti jo ennen tätä vaihetta määritellyt graafisen ohjeistonsa, josta päästään johtamaan oma konseptinsa esimerkiksi Instagramiin. Millaisia kuvia julkaistaan? Muodostavatko ne jonkun tietynlaisen kuvion? Käytetäänkö kuvissa tekstiä? Käytetäänkö piirroskuvia? Entä infografiikkaa? Tyypillisesti jokaisella sisältötyypillä voi olla omanlaisensa ”kuvapohja”, josta sisältötyyppi on tunnistettavissa jo ensi vilkaisulla.

Sosiaalisen median kanavan konsepti sisältää tiivistettynä:

  • Kanavan tavoitteet
  • Kanavan kohderyhmät
  • Sisältötyypit eli minkä tyyppistä sisältöä kanaviin luodaan ja tavoite niille
  • Kuvakonsepti eli minkälainen kuvamaailma kanavassa on
  • Kanavan mittarit

Määritelläänkö teillekin strategiaan perustuvat konseptit jokaiseen kanavaan? Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: