Kehitys jatkaa kehittymistään sosiaalisen median puolella. Tällä hetkellä Instagram häivyttää numeroita, kuten seuraajamääriä, ja Facebookissa mainoskuvat syynätään tarkasti.

Numerot piiloon Instagramissa

Aiemmin keväällä kohistiin siitä, että Instagram testaa yksittäisten julkaisujen tykkääjämäärien piilottamista (lue esim. Tivin juttu aiheesta). Instagram tuolloin kommentoikin, että se pyrkii vähentämään tykkäysten metsästystä pelkkien tykkäysten vuoksi. Se haluaisi käyttäjien keskittyvän enemmän varsinaiseen sisältöön, eikä siihen, kuinka moni muu samasta julkaisusta on tykännyt.

Instagram on parhaillaan uudistamassa käyttöliittymää. Osa tileistä on jo päivittynyt niin, että omalla tai muiden profiilisivulla ei ensimmäisenä näy julkaisujen, seuraajien ja seurattavien määrä, vaan ykkösroolissa on profiilikuvaus. Seuraajien ja seurattavien määrä näkyvät nyt paljon aiempaa pienempänä kuvauksen alla ja julkaisujen määrä on hävitetty kokonaan.

Julkaisujen määrän poistaminen näkyvistä oli jo vähän odotettavissakin, myös Twitter on ollut tekemässä samaa muutosta kevään aikana. Kummassakaan kanavassa muutos ei ole vielä tullut kaikille käyttäjille.

Sosiaalisen median kanavat selvästi pyrkivät johdattelemaan käyttäjiään pois kilpailuasetelmasta, somehan voi tunnetusti aiheuttaa stressiä. Yritystilin ylläpitäjä tosin tietää, että esim. reaktioiden määrällä on vaikutusta julkaisun näkyvyyteen. Toivottavasti tykkäysmäärien kenties tapahtuva häivyttäminen kannustaa seuraajia tykkäämään julkaisuista, eikä päinvastoin.

Tasa-arvoa mainosten kohdistamiseen

Facebook on viime aikoina kiristänyt mainostuspolitiikkaansa, mukana seuraa tietenkin samalla mainostyökalulla hallinnoitava Instagram. Mainostajille korostettiin kevään aikana tasa-arvoa, eli esim. automainoksia ei jatkossa pidä rajata näkymään vain miehille tai kosmetiikkamainoksia naisille. Kuka tahansa voi periaatteessa olla kiinnostunut ostamaan tuotteesi.

Eikö tämä sitten tarkoita sitä, että mainos näkyy aiempaa helpommin ”väärälle” yleisölle? Facebookin algoritmi on kehittynyt, joten sen pitäisi bongata käyttäjien joukosta aiemman käyttäytymisen perusteella ne, jotka todennäköisimmin innostuvat mainoksestasi. Facebookinkin tavoitteena on mahdollisimman tehokas mainos, jotta sponsoroisit julkaisujasi myös jatkossa.

Mainoskuvat tarkassa syynissä Facebookissa

Mainostajille tuttua on Facebookin puolelta jo ennestään, että mainoksen valokuvan päällä ei saisi olla tekstiä yli 20 % kuvan pinta-alasta. Huomiota on alettu kiinnittää myös muihin kuvan seikkoihin: lähikuvia esim. huippuunsa trimmatuista vatsalihaksista tai vatsan alueen lihavuuteen liittyvistä viittauksista ei välttämättä hyväksytä, sillä ne voivat vaikuttaa yleisön itsetuntoon.

Myöskään ennen ja jälkeen -kuvapareja ei saisi käyttää. Vastaavat kuvat ainakin itselläni liittyvät hyvinkin epäilyttävien terveystuotteiden, kuten ihmelaihdutuslääkkeiden mainoksiin, joten siinä mielessä aivan ymmärrettävää. Toisaalta harmi, sillä ennen ja jälkeen -kuvaparit ovat hyvin käytettyinä varsin tehokas keino esittää oman tuotteen tai palvelun tehokkuus.

Tuntuuko mainostus digikanavissa monimutkaiselta ja aikaavievältä? Ota yhteyttä ja ulkoista se Kuplin osaaviin käsiin!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: