Miten somekanavat reagoivat koronaan?

Poikkeusolot ovat saaneet sosiaalisen median kanavatkin toimimaan nopeasti. Ihmisten ja yritysten käyttäytyminen kanavissa on muuttunut lyhyessä ajassa, joten some pyrkii tarjoamaan parempia toimintamahdollisuuksia sekä käyttäjille että maksaville asiakkailleen eli mainostajille. Jutun linkit ohjaavat pääasiassa aiheesta kertoviin uutisiin.

Maaliskuussa Facebook ilmoitti, että aktiivisuus varsinkin yksityisviestisovelluksissa on lisääntynyt huomattavasti. Samaan aikaan omaa henkilökuntaa on siirretty etätöihin ja mainoksista tulevat tulot ovat laskussa. Kanavat kuitenkin pyritään kaikin keinoin pitämään toimintakunnossa ruuhkasta huolimatta. Myös Twitter on kertonut käyttäjämäärien nousseen ja tulojen olevan laskussa.

Uusia mahdollisuuksia yrityksille

Yritykset ja muut mainostilaa ostavat organisaatiot ovat tietenkin huipputärkeitä somekanaville. Monet kanavat ovatkin lähteneet tarjoamaan uusia mahdollisuuksia viestintään ja markkinointiin.

Pinterest kertoo avanneensa uuden shoppailumahdollisuuden, joka on myös pienyritysten saatavilla. Pinterest mainitseekin uutisessaan, että esimerkiksi pienyritysten auttamiseen liittyvät haut ovat olleet kasvussa.

Instagram on lisäämässä yrityksille mahdollisuuden lisätä stooreihin ja profiilisivulle lahjakortti-, ruokatilaus- ja varainkeräystarroja, joiden tarkoituksena on helpottaa pienten paikallisten yritysten tukemista. Toiminnallisuus tulee saataville muutaman viikon sisällä.

Facebook kertoo tehneensä paljon pieniä muutoksia. Yritystilillä voi esimerkiksi nyt ilmoittaa toiminnan väliaikaisista muutoksista. Kanava tarjoaa myös mm. valmiita julkaisumalleja sivujulkaisuihin. Facebookin neuvoja ja selviytymiskeinoja on koottu yritysten resurssikeskukseen. Social Media Todayn mukaan myös Snapchat on avannut oman resurssikeskuksen markkinoijan tueksi.

Facebookilla on tarjolla myös aivan konkreettista apua yrityksille. Pienyritysten avustusohjelma lupaa jakaa sata miljoonaa dollaria apurahoina ja mainoskrediitteinä. Avustusta voivat saada 2–50 työntekijän yritykset, jotka ovat olleet toiminnassa vähintään vuoden. Muitakin vaatimuksia toki on, mm. se, että yrityksen on sijaittava tietyssä maassa. Suomi ei tällä hetkellä ole listalla, mutta listaa kannattaa pitää silmällä siltä varalta, että se päivittyisi vielä.

Iloa myös yksityiselle käyttäjälle

Somekanaviin on tullut yksityisen ihmisenkin kannalta pieniä ja mukavia uudistuksia alkukevään aikana. Esimerkiksi Instagramin livelähetyksiä voi nyt seurata myös tietokoneen selaimen kautta, samoin selainversioon on avattu yksityisviestimahdollisuus. Yksärimahdollisuus tietysti ilahduttaa myös yritystilin ylläpitäjää, kun monen on helpompi kirjoittaa vastauksia asiakkaitten kyselyihin tietokoneen näppäimistöllä.

Somekanavat taistelevat aktiivisesti virheellisen tiedon levittämistä vastaan. Siksi esim. Facebook on avannut erillisen COVID-19-infokeskuksen, johon on koottu tunnustettujen terveysjärjestöjen aihetta koskevaa uutisointia. Keskuksessa voi myös pyytää tai tarjota apua.

Mainostus kannattaa

Monet yritykset ovat laittaneet somemainoskampanjansa paussille odottamaan parempia aikoja. Kun mainostajia on vähemmän ja yleisöä kanavissa enemmän kuin tavallisesti, on oletettavaa, että mainostaja pääsee nyt esille helpommin ja edullisemmin. Jos siis takataskussa on sellainen kampanja, joka voisi purra myös nyt, on hyvä hetki laittaa se tulille!

Kupli on sosiaalisessa mediassa kuin kala vedessä. Haluaisitko tietotaitomme teidän yrityksenne käyttöön? Lue tarkemmin somepalveluistamme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: