Yrityksen sosiaalisessa mediassa oleminen ei ole itseisarvo – siellä on oltava oikein

Kaikkihan sen tietävät: niin pienten kuin suurten yritysten odotetaan nykyään olevan mukana ja näkyvillä sosiaalisessa mediassa. Kompastuskiveksi muodostuukin entistä useammin se, että pelkkä sosiaalisessa mediassa oleminen ja kanavien perustaminen ei riitä eikä se ole itseisarvo — somessa on oltava suunnitelmallisesti ja oikein. Missään ei toki pakoteta yritystä olemaan ja näkymään sosiaalisessa mediassa, mutta harva yritys haluaa antaa etua kilpailijoille sillä, että onnistuneen somepresenssin ansiosta kilpailijat löydetään helpommin ja ne saavat enemmän näkyvyyttä.

Yhä useammassa yrityksessä ymmärretäänkin nykyään sosiaalisen mediassa olemisen tärkeys, mikä on tietysti loistavaa. Usein ongelma tuleekin vasta siinä kohtaa, että perustetaan yritykselle verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat, mutta niitä ei päivitetä, ainakaan säännöllisesti. Potentiaalisen asiakkaan googlaillessa yritystä löytyy kyllä verkkosivut, mutta verkkosivuilla julkaistavassa blogissa on viimeinen päivitys monta kuukautta vanha. ”Joskus ja jouluna” päivittyvä yritysblogi ei luonnollisestikaan anna kuvaa dynaamisesta ja aktiivisesti toimivasta yrityksestä. Toinen kardinaalivirhe on Facebook-sivu tai Twitter-tili, joka kyllä on olemassa, mutta ei sisällä juuri mitään tai päivittyy harvakseltaan.

Kompastuskivi voi olla myös se, että ymmärretään sosiaalisessa mediassa näkymisen tärkeys, mutta yrityksellä ei yksinkertaisesti ole riittävästi aikaa tai osaavia tekijöitä sosiaalisen median parhaaseen mahdolliseen ylläpitoon. Silloin kannattaa harkita sosiaalisen median kanavien ylläpidon ja sisällöntuotannon ulkoistusta muualle.

Ensiaskeleet hyvän somepresenssin suunnitteluun – mieti ainakin näihin vastaukset:

  1. Missä kanavissa asiakkaat ovat? Mihin kanaviin halutaan mennä?
  2. Mitä päivitetään? Milloin päivitetään? Minne päivitetään? Kuinka usein päivitetään?
  3. Pystyykö yritys hoitamaan somen itse? Onko firmassa osaavat tekijät, joilla on resursseja ja aikaa sosiaalisen median suunnitteluun, päivitykseen ja seurantaan? Kannattaako ulkoistaa sosiaalisen median suunnittelu ja sisällöntuotanto?

Sosiaalinen media saadaan siis hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla vasta silloin, kun sitä osataan käyttää oikein. Oikein käyttäminen tässä yhteydessä tarkoittaa siis sitä, että mietitään tarkkaan muun muassa se, missä kanavissa ollaan, kuinka usein julkaistaan ja mitä julkaistaan. Mikäli resurssit ja aika ovat rajallisia, kannattaa yrityksen hoitaa mieluummin edes yksi tärkein somekanava kunnolla kuin sohia puolivillaisesti monessa kanavassa, tai vaihtoehtoisesti ulkoistaa somen suunnittelu, päivitys ja sisältömarkkinointi muualle. Pelkät olemassaolevat kanavat eivät siis tuo lisäarvoa yritykselle: kiinnostava sisältö ja sopiva aktiivisuus on kaiken a & o, joka onnistuneesti tehtynä tuo yritykselle seuraajia, näkyvyyttä ja sitä kautta lisää potentiaalisia asiakkaita ja myyntiä.

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Kuplilta saat kaiken, mitä digimarkkinointiisi ja näkyvyytesi kasvattamiseen tarvitset. Ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: