Instagram-mainonta – tuloksiin suunnitelmallisuudella ja oivaltavilla sisällöillä

Instagramissa on tällä hetkellä yli 500 miljoonaa käyttäjää, joista päivittäin aktiivisia on yli 300 miljoonaa, eikä määrä ole ainakaan toistaiseksi näyttänyt laskevan. Instagram-mainonnassa onkin paljon mahdollisuuksia päästä vaikuttamaan käyttäjiin, mutta millä keinoin mainonnasta saadaan tuloksellista?

Suunnitelmallisuus on kaiken lähtökohta myös Instagram-mainonnassa, niin kuin muussakin somemainonnassa. Mitkä ovat tavoitteesi ja miten ne saavutetaan? Millaiset sisällöt puhuttelevat kohderyhmääsi parhaiten ja vievät kohti tavoitteita?

Mieti tavoitteet

Mitä haluat Instagram-mainonnalla saavuttaa? Lisää kävijöitä sivuillesi, ostajia verkkokauppaan tai yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta? Tavoitteiden määrittäminen on koko mainonnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohta, joten ne kannattaa miettiä tarkkaan.

Instagram-mainokseen pystyt määrittämään tavoitteesi mukaan toimintapainikkeen (esim. katso lisää, osta nyt, varaa nyt…), joka tukee tavoitettasi ja ohjaa mainoksen näkijöitä toimimaan niin, kun sinä toivot.

Määrittele kohderyhmät

Kun tavoitteet ovat kirkkaana mielessäsi, on aika miettiä kohderyhmiä. Ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitasi? Minkä ikäisiä he ovat, missä he asuvat ja mikä heitä kiinnostaa?

Instagramissa voit valita joko automaattisen tai manuaalisesti määritellyn kohderyhmän. Suosittelen miettimään ja päättämään kohderyhmän itse, sillä kohderyhmä, tavoitteet ja tulokset kulkevat käsi kädessä.

Kohderyhmän pystyt määrittelemään sijainnin, kiinnostuksen kohteiden, iän ja sukupuolen mukaan, joten ainakin näitä kannattaa miettiä.

Luo mainos – eli sisältö

Kun sinulla on selvillä mitä haluaisit saavuttaa ja kenelle haluat mainoksen kohdentaa, on aika miettiä itse mainosta. Yleensä laadukas ja oivaltava materiaali palkitaan käyttäjien keskuudessa, joten lopulta sisältö ratkaisee.

Instagramissa voit valita seuraavista mainostyypeistä:

  • Kuva
  • Kuvakaruselli
  • Video (60 sekuntia)

Näistä jokaiselle on oma paikkansa ja onkin mietittävä, mikä mainostyypeistä vie sinua parhaiten kohti tavoitettasi?

Tai ehkä kaksi

Myöskään mainoksen testaaminen (A/B-testaus), aluksi vaikka pienemmällä budjetilla, ei ole huono vaihtoehto. Esimerkiksi voit mainostaa kahta eri kuvaa samalle kohderyhmälle samalla tavoitteella ja katsoa, kumpi vetoaa paremmin kohdeyleisöön. Kokeileminen ei ole lainkaan huono asia, kunhan mittaat ja analysoit tekemistä, etkä vain toivo parasta.

Analysoi ja mainosta lisää

Instagramiin voi luoda yritystilin, joka käytännössä kytketään Facebookiin ja näin pääset tarkastelemaan nopeasti analytiikkaa. Instagramin oma analyysi antaa jo hyvää suuntaa ja jos innostut vähän vielä enemmän syventymään dataan, on Instagramin analysointiin työkaluja, kuten Iconosquare.

Instagramin tekeminen on jatkuvaa työtä, eikä sen kanssa kannata olla liian äkkipikainen. Pääset varmasti tuloksiin, kun teet laadukasta ja oivaltavaa sisältöä, mietit tavoitteet sekä kohderyhmät, ja analysoit jo saavutettuja tuloksia.

 

Tarvitsetko apua Instagram-mainonnan suunnittelussa ja toteuttamisessa? Kupli auttaa! Viestitellään ja suunnitellaan miten sinä pääsisit tuloksiin Instagram-mainonnalla!

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: