Mikä on konversio?

Oletko asettanut mainonnallesi konkreettisia tavoitteita, mihin haluat päästä? Seuraatko tavoitteiden toteutumista ja miten? Digimainonnassa puhutaan usein käsitteestä konversio, ja tässä kirjoituksessa kerromme tarkemmin, mitä se tarkoittaa ja miksi seuranta on tärkeää.

Mitä tarkoittaa konversio?

Verkkosivustojen osalta konversioilla tarkoitetaan sitä, kun käyttäjä tekee sivustolla jonkin toiminnon, jonka yritys on asettanut tavoitteeksi. Konversiot ovat siis mitattavia, yrityksesi liiketoiminnan kannalta merkittäviä tapahtumia sivustollasi. Erilaisia konversioita voivat olla esimerkiksi:

    • Blogikirjoituksen lukeminen
    • Linkin klikkaaminen
    • Sivustolla vietetty aika
    • Tarjouspyynnön lähettäminen
    • Tietyllä sivulla vieraileminen
    • Tilauksen tekeminen verkkokaupassa
    • Uutiskirjeen tilaaminen jne.

Konversioita voi tapahtua myös verkon ulkopuolella eli esimerkiksi silloin, kun asiakas näkee mainoksesi ja tulee myöhemmin kivijalkakauppaan ostamaan tuotteen. Offline-konversioiden seuraaminen on hankalampaa, mutta esimerkiksi kyselyjen avulla niistä on mahdollista saada seurantadataa.

Määritä omat tavoitteesi

Konversiot voidaan jakaa makro- ja mikrokonversioihin. Makrokonversioilla tarkoitetaan merkittäviä toimintoja, kuten loppuunsaatettua ostotapahtumaa verkkokaupassa. Mikrokonversiot sen sijaan ovat pienempiä tapahtumia, kuten uutiskirjeen tilaus, jotka voivat johtaa kohti makrokonversioita.

Mainontaa aloittaessa on tärkeää määrittää oman toiminnan kannalta merkittäviä tavoitteita ja tämän jälkeen mitata niitä. Hakusanamainonnassa Google Analyticsin ja Adsin yhdistäminen auttaa tavoitteiden seuraamisessa ja toteutumisessa.

Jos aihe kiinnostaa, lue seuraavaksi lyhyt termiopas tai artikkeli konversioseurannasta.

Etsitkö osaavaa tekijää Google-markkinointiin? Ota yhteyttä Kupliin!

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: