Oletko asettanut mainonnallesi konkreettisia tavoitteita, mihin haluat päästä? Seuraatko tavoitteiden toteutumista ja miten? Digimainonnassa puhutaan usein käsitteestä konversio, ja tässä kirjoituksessa kerromme tarkemmin, mitä se on ja miksi seuranta on tärkeää.

Mitä tarkoittaa konversio?

Verkkosivustojen osalta konversioilla tarkoitetaan sitä, kun käyttäjä tekee sivustolla jonkin toiminnon, minkä yritys on asettanut tavoitteeksi. Konversiot ovat siis mitattavia, yrityksesi liiketoiminnan kannalta merkittäviä tapahtumia sivustollasi. Erilaisia konversioita voivat olla esimerkiksi:

    • Blogikirjoituksen lukeminen
    • Linkin klikkaaminen
    • Sivustolla vietetty aika
    • Tarjouspyynnön lähettäminen
    • Tietyllä sivulla vieraileminen
    • Tilauksen tekeminen verkkokaupassa
    • Uutiskirjeen tilaaminen jne.

Konversioita voi tapahtua myös verkon ulkopuolella eli esimerkiksi silloin, kun asiakas näkee mainoksesi ja tulee myöhemmin kivijalkakauppaan ostamaan tuotteen. Offline-konversioiden seuraaminen on hankalampaa, mutta esimerkiksi kyselyjen avulla niistä on mahdollista saada seurantadataa.

Määritä omat tavoitteesi

Konversiot voidaan jakaa makro- ja mikrokonversioihin. Makrokonversioilla tarkoitetaan merkittäviä toimintoja, kuten loppuunsaatettua ostotapahtumaa verkkokaupassa. Mikrokonversiot sen sijaan ovat pienempiä tapahtumia, kuten uutiskirjeen tilaus, jotka voivat johtaa kohti makrokonversioita.

Mainontaa aloittaessa on tärkeää määrittää oman toiminnan kannalta merkittäviä tavoitteita ja tämän jälkeen mitata niitä. Hakusanamainonnassa Google Analyticsin ja Adsin yhdistäminen auttaa tavoitteiden seuraamisessa ja toteutumisessa.

#PuheKuplilla-blogiin on tulossa myöhemmin tarkemmat ohjeet ja vinkkejä konversioseurannan asentamiseen, joten kannattaa pysyä kuulolla!

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: