Jutteletteko markkinointikanavissanne kohdeyleisölle tuttavallisesti puhekielellä vai oletteko asiallisen pidättyviä? Onko vitsailu tai murteet sallittu? Käytättekö hymiöitä? Organisaation markkinoinnille kannattaa määritellä oma tone of voice eli äänensävy, jolla nykyistä ja tulevaa asiakasta puhutellaan.

Suunnittelu lähtee aina asiakkaan näkökulmasta, kuten asiakaslähtöisessä markkinoinnissa muutenkin.

Miten tone of voice määritellään?

Äänensävyn miettimisen voi aloittaa määrittelemällä asiakas- eli ostajapersoonat. Kun tiedät, keitä ovat ihanneasiakkaasi, voit miettiä ja tutkia, millaisella äänensävyllä he haluaisivat kuulla sinusta. Entä millaista tuotetta tai palvelua tarjoat? Tarvitseeko ”Olli Ostaja” sitä vapaa-ajalla rentoutuakseen vai työtehtävistä selviytyäkseen?

On tärkeää, että organisaation oma tone of voice on yhtenäinen. Toki eri kanavissa voi olla eri sävyjä siitä riippuen, minkä ostajapersoonan tavoitat mitäkin kautta. Vai tavoitteletko suurempaa yleisöä? Mediatiedote usein kirjoitetaan asiallisemmin, kuin vaikkapa Instagram-päivitys.

Kuvaile äänensävy tarkkaan

Markkinointisuunnitelmassa äänensävy kannattaa määritellä sitä tarkemmin, mitä useampi tekijä markkinointiviestintää on toteuttamassa. Määritelmä ’asiallinen’ tai ’rento’ voi merkitä eri ihmisille täysin eri asioita. Sopikaa yhdessä, mikä on linjanne ja kirjatkaa se ylös mahdollisimman tarkasti myös myöhemmin tiimiinne liittyviä ajatellen.

Tone of voicen määrittelyssä voi varsin hyvin käyttää myös vältettävien sanojen ja ilmaisujen listaa.

Eikö organisaation tone of voice istu omaan suuhusi? Kannattaa kokeilla metodia, jossa valitsette jonkun kaikkien tunteman julkisuuden henkilön, jonka sanomiksi kuvittelette viestinne. Miten laulaja Alma tai Katri-Helena kertoisi asiasta? Entäpä keihäänheittäjä Antti Ruuskanen? Kehittämänne viestijäpersoona voi tietenkin olla myös täysin kuvitteellinen, aivan kuten ostajapersoona.

Seuraa äänensävyn toimivuutta

Jos käytäntö osoittaa, että asiakkaanne kaipaavatkin jotain muuta, korjatkaa ihmeessä linjaa! Oikean äänensävyn, kuvamaailman ja markkinointikanavayhdistelmän löytäminen voi vaatia pitkääkin A/B-testausta ja muita kokeiluja. Parin vuoden päästä taas voi toimia aivan toinen lähestymiskulma, seurantaa on tehtävä jatkuvasti! Asiakas pidetään siis keskiössä ja kuunnellaan hänen tarpeitaan myös suunnitteluvaiheen jälkeen.

Nykyisillä digimarkkinoinnin seurantatyökaluilla voi tutkia, millaiset viestit auttavat saavuttamaan asetetut tavoitteet tehokkaimmin. Muista kuitenkin testissä erottaa eri tekijät toisistaan eli testata vain yhtä muuttujaa kerrallaan.

Tarvitsetko apua tone of voicen määrittelyssä tai asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnittelussa? Me Kuplilla autamme mielellämme, ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: