Turha markkinoida, jos tarjooma tai siihen liittyvät prosessit eivät ole kunnossa

Hyväkään markkinointi ei auta sellaisessa tilanteessa, jos tarjoomassa tai sen ostoprosessissa on sellaisia ongelmia, joiden takia kohderyhmä ei sitä osta. Moni kuvittelee markkinoinnin olevan ihmelääke, joka auttaa myynnin kasvattamisessa, vaikka itse tuote tai palvelu tai jokin niiden ostamiseen liittyvä asia ei olisi kunnossa. Vaikka markkinointi kiinnittäisi huomion, se on vain apuväline siihen, että potentiaaliset asiakkaat löytävät tarjooman luo. Jos kohderyhmä löytää tuotteen tai palvelun luo, mutta ei siltikään osta, ei ensimmäisenä kannata lisätä markkinoinnin panostuksia vaan miettiä, onko jotakin tehtävissä muualla.

Tuote ja palvelu sekä ansaintamallit kuntoon

Ensimmäinen asia on tietysti se, että itse myytävä tuote tai palvelu on kunnossa ja ratkaisee kohderyhmän ongelman. Jos sitä ei ole mietitty loppuun asti, tulee ongelmia, vaikka markkinoinnin avulla saataisiin kiinnostuneita. Myös ansaintamallit on oltava kunnossa ennen markkinointiin panostamista. Onko kate tarpeeksi iso? Onko tarjooma sellaista, että siitä halutaan maksaa?

Verkkosivut – ja erityisesti verkkokauppa – kuntoon

Digiaikakaudella verkkosivut ovat hyvin tärkeä asia. Jos ohjaat markkinoinnilla kävijöitä nettisivuille, on niiden oltava priimakunnossa ja tukemassa markkinoinnin viestejäsi.

Lisäksi erityisesti verkkokaupan toimivuus on äärimmäisen tärkeää liiketoiminnassa, jossa ostot tapahtuvat verkossa. Vaikka markkinoinnilla saataisiin paljon liikennettä verkkokauppaan, mutta kukaan ei osta mitään, on syytä tarkastella verkkokaupan toimivuutta. Onko ostoprosessi helppo ja nopea? Ovatko tuotteet selkeästi esillä? Ovatko kuvat hyviä? Latautuvatko kuvat nopeasti?

Markkinointi on ratkaiseva tekijä, kun muut asiat ovat kunnossa

Verkkosivut päivitetty, ansaintamallit mietitty, tuote/palvelu ja toimitusprosessit hiottu kuntoon? Hienoa! Kun kaikki muu on kunnossa, saadaan markkinoinnilla tehtyä viimeinen silaus: kasvatettua tunnettuutta ja ohjattua asiakas tuotteen tai palvelun luokse.

Me Kuplilla haluamme aina miettiä kokonaisuutta. Niinpä voimme miettiä kanssasi markkinoinnin ohella mm. verkkosivujen/verkkokaupan toimivuutta ja saada asiakkaan ostopolusta eheä kokonaisuus.

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 
Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: