Twitter-opas aloittelijoille

Twitter on sosiaalisen median kanava, jossa voi keskustella ajankohtaisista asioista tai jakaa kokemuksia samanhenkisten kanssa. Siellä voi rakentaa henkilöbrändiä, yrityksen brändiä tai markkinoida tuotettaan. Siellä näkee, mitkä puheenaiheet ovat pinnalla, toki esille voi nostaa myös omia aiheitaan. Nyt lähdemme pienelle tutkimusmatkalle Twitterin käytön perusteisiin. Tässä siis pieni Twitter-opas aloittelijoille, olkaa hyvät!

Twitterin erityispiirteenä ovat lyhyehköt päivitykset. Yhden päivityksen eli twiitin maksimipituus on 280 merkkiä. Twiittejä voi kuitenkin ketjuttaa ja näin tuoda asioita julki monisanaisemmin. Usein kuitenkin yksi julkaisu riittää, kanava opettaa käyttäjää tiivistämään sanottavansa.

Twitterissä seurataan muita käyttäjiä, kuten Instagramissa, siellä ei siis olla kavereita, kuten LinkedInissä tai Facebookissa.

Oman tilin perustaminen

Twitterin julkisten profiilien julkaisuja ja asiasanoilla eli hashtageilla käytäviä keskusteluja voi lukea ilman omaa tiliäkin, mutta aktiivisempaan osallistumiseen tarvitsee luoda profiili.

Twitter ei teknisesti tee eroa yritys- ja yksityistileille, kuten esim. Instagram. Siellä ei myöskään ole jakoa profiileihin, sivuihin ja ryhmiin, kuten Facebookissa. Kaikki tilit ovat siinä mielessä tasa-arvoisia keskenään, kaikista näkee myös samanlaiset tilastot. Mitä tahansa tiliä tai sen julkaisuja voi mainostaa mainostyökalun kautta.

Kun luot tilin, valitse sille kansikuva ja profiilikuva. Profiilin kuvauksessa kannattaa kertoa, mistä asioista olet kiinnostunut eli mistä aiot twiitata. Lisää myös näihin asioihin liittyviä hashtageja, jolloin mahdolliset seuraajat löytävät sinut helpommin. Varsinkin yrityksen profiiliin kannattaa liittää linkki yrityksen kotisivuille.

Omia seurattavia voi etsiä hashtageilla ja vaikkapa selaamalla saman alan muiden profiilien seurattavien ja seuraajien listoja. Twitter osaa myös ehdottaa aiemmin seuraamiesi tilien perusteella uusia.

Listat ja Tweetdeck

Kun seurattavien määrä kasvaa, liikkuu uutisvirta niin kovaa vauhtia, että siitä on vaikea poimia itselle merkitykselliset asiat. Kannattaakin ottaa seurantaan tietyt hashtagit. Lisäksi tiettyihin teemoihin liittyviä käyttäjiä voi järjestellä omiksi listoikseen. Myös muiden keräämiä julkisia listoja voi seurata. Tällöin itseä kiinnostavista asioista tehdyt julkaisut eivät mene ohi silmien, kun ne voi nostaa listalla erilleen muusta viserrysvirrasta.

Listojen ja useamman oman tilin (esim. työpaikan profiili ja henkilökohtainen tili) seuraamiseen kannattaa ottaa käyttöön Tweetdeck. Siinä, missä ”tavallisessa” Twitterissä saat näkyviin vain yhden aikajanan, antaa Tweetdeck mahdollisuuden jakaa näytön moneen sarakkeeseen, joihin voi sijoittaa listojen ja hashtagien seurannan. Tweetdeckissä voit myös ajastaa julkaisuja.

Aktiivinen keskustelija nousee esille

Kuten muissakin kanavissa, kannattaa seurattaviksi ottaa omaan alaan liittyviä tilejä, niin organisaatio- kuin yksityistilejäkin. Parhaiten voit kerätä myös omia seuraajia pitämällä tilisi julkisena, tällöin myös muut voivat retwiitata eli uudelleentwiitata eli jakaa julkaisujasi.

Ei riitä, että julkaiset tililläsi vain yrityksesi tiedotteet, varsinkin henkilökohtaisella tilillä täytyy olla jotain omaa sanottavaa. Alkuun pääset vaikkapa osallistumalla muiden aloittamiin keskusteluihin ja jakamalla mielenkiintoisia twiittejä. Relevantteja seuraajia voi kerätä vain olemalla itse aktiivinen.

Monille Twitter on henkilöbrändin rakennuspaikka, omia mielipiteitään ja osaamistaan on helppo tuoda laajempaan tietoisuuteen. Varaudu kuitenkin myös siihen, että mielipiteesi haastetaan. Ole valmis perustelemaan väitteesi ja käymään keskustelua.

Toki mukana voi olla kevyemmälläkin agendalla. Twiittauksen ei tarvitse olla puhdasta henkilöbrändäystä, se voi liittyä esim. omaan harrastukseen, josta halutaan etsiä lisätietoa tai jakaa kokemuksia muiden harrastajien kanssa.

Jos kaipaat käytännön how to -neuvoja Twitterin käyttöön, kannattaa katsoa Twitterin omat ohjeet täältä (englanninkielinen). #PuheKuplilla puolestaan palaa asiaan lähiaikoina ja kertoo tarkemmin, mitä kaikkea Twitterissä tapahtuu ja keitä siellä voi tavoittaa!

Lue myös tämän blogikirjoituksen jatko-osa Mihin Twitteriä käytetään?

Tarvitsetko apua yrityksen somekanavien luomisessa tai käytössä? Tai vaikkapa brändin luomisessa? Käänny Kuplin puoleen!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Muokattu 3.1.2020: lisätty kirjoittajan tiedot sekä linkkejä muihin blogiartikkeleihin ja Kuplin palveluihin.

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: