5 markkinoinnin näkökulmasta kiinnostavinta some-ennustetta vuodelle 2017

Uuden vuoden uudet kuviot korostuvat erityisesti sosiaalisen median nopeasti muuttuvassa maailmassa. Me Kuplilla kävimme läpi sosiaalisen median ja digitaalisaation maailmaan liittyvät ilmiöt ja ennusteet vuodelle 2017. Löytyisikö näistä inspiraatiota siihen, miten haluat tänä vuonna yrityksesi sosiaalista mediaa kehittää?

1. Työntekijöiden sisällöntuotannon painoarvo lisääntyy

Työntekijälähettilyydellä tarkoitetaan sitä, että työpaikan henkilöstö jakaa ja kertoo omin sanoin omissa kanavissaan työpaikan arkea. Suomessa esimerkiksi Paulig on ollut jo edelläkävijänä työntekijälähettilyydessä. Parhaimmillaan työntekijälähettilyys somessa on erinomainen tapa lisätä näkyvyyttä ja markkinoinnin luotettavuutta. Kuten esimeriksi Hootsuiten blogissa on sanottu, henkilökohtaisilta somekanavilta lähetettyihin postauksiin luotetaan enemmän kuin virallisten kanavien vastaaviin. Kääntöpuolena työntekijöiden somelähettilyys sisältää brändin tietynlaisen haavoittuvuuden, koska työntekijöillä on oikeus julkaista myös negatiivisia asioita. Haavoittuvuuden mahdollisuus toisaalta edesauttaa myös työhyvinvoinnin ylläpitoa, koska yritys ja sen päättäjät eivät halua yritykseen liittyvien päivitysten täyttyvän negatiivisuudesta, vaan työntekijät halutaan pitää tyytyväisinä. Kuplin mielestä työntekijöiden somelähettilyys on parhaimmillaan loistojuttu: se lisää yrityksen positiivista brändikuvaa sekä avoimuutta ja kasvattaa työpaikan me-henkeä. Tätä lisää!

2. Yritysjohto tulee viimein someen – ja muuallekin kuin LinkedIniin

CEO:n raportin mukaan 61 prosenttia toimitusjohtajista ei ole henkilökohtaisesti missään sosiaalisen median kanavassa. Niistäkin, jotka käyttävät somea, yli kaksi kolmannesta käyttää vain yhtä kanavaa. Hootsuiten mukaan tilanne tulee muuttumaan, eikä somessa oleminen ole enää vaihtoehto vaan välttämättömyys. Sivusto ennustaa yritysjohdon liittyvän perinteisten Facebookin, LinkedInin ja Twitterin lisäksi myös nuorekkaampiin kanaviin kuten Instagramiin ja Snapchatiin. Erityisesti Snapchatin rantautumista yritysjohdon keskuuteen jäämme odottamaan innolla – emmekö me kaikki haluaisi tietää, mitä monikansallisten pörssiyhtiöiden johtajat oikeasti tekevät päivän mittaan?

3. Live-sisällön ja katoavan sisällön merkitys kasvaa

Sosiaalista mediaa tulee määrittämään entistä enemmän livenä tapahtuva ja katoava sisältö. Videot somessa ovat olleet jo pitkään pinnalla, mutta nyt livevideot ovat ottamassa askelta eteenpäin. Live-sisältökanavista ensimmäisenä lentoon nousi viime vuonna Periscope-lähetykset, ja myös Facebookissa voi lähettää videokuvaa. Forbesin mukaan myös Instagram on testaamassa uutta livevideo-mahdollisuuttaan, eikä se lehden mukaan varmasti jää viimeiseksi kanavaksi. Katoavalla sisällöllä puolestaan kutsutaan sisältöä, joka on vain tietyn ajan näkyvillä, kunnes se katoaa. Tunnetuin esimerkki katoavasta sisällöstä on tietysti Snapchat, jossa kaikki sisältö on nähtävillä ainoastaan 24 tunnin ajan. Katoavuus ei tietenkään ole aivan aukotonta: kuka tahansa voi ottaa kuvankaappauksen kuvasta ennen sen katoamista. Brandwatchin mukaan katoavasta sisällöstä voi tulla yhä suositumpaa tänä vuonna. 
Live-sisältöä ja katoavaa sisältöä yhdistää juuri tämän hetken jakaminen, aitous ja kertaluontoisuus: ne eivät jää Internetin syövereihin pyörimään (ainakaan yhtä todennäköisesti).

4. Yritysten tarinankerronnasta tulee vähemmän siloteltua

Yritysten on viimeistään nyt unohdettava perinteinen ajattelu markkinoinnista, jossa suunnitellaan kaikki kampanjat ja toimenpiteet kuukausia etukäteen. Adweekin mukaan brändien on hyväksyttävä se, että Snapchatin ja InstaStoriesin kaltaisissa kanavissa markkinointi ja tarinankerronta on vähemmän siloteltua. Vähemmän silotellulla materiaalilla on kuitenkin etunsa: aitous, jota useat kuluttajat arvostavat. Snapchatin kaltaiset, rennohkot sovellukset tuovat yritystä lähemmäs kuluttajaa. Aitouden tunne muodostuu siitä, että markkinoinnillista materiaalia tuotetaan rennommin, eikä kaikki yrityksen markkinointi ole monen kuukauden työn tuottamaa viimeisen päälle kiillotettua kuvaa. Molemmille — niin suunnitellulle kuin epämuodollisemmalle tarinankerronnalle — on toki paikkansa yrityksen markkinoinnissa, ja ne kannattaa ottaa molemmat huomioon markkinointistrategiaa laadittaessa.

5. Haaste nimeltä ”Dark Social” pitää pintansa

Niin kutsuttu ”Dark Social” on ja tulee olemaan yrityksille suuri haaste. Se tarkoittaa sitä, että kommunikaatio on siirtynyt paljon suljettuihin yhteisöihin, kuten WhatsAppiin, joista tiedon saanti ja analysointi markkinointitarkoituksiin on yrityksille käytännössä mahdotonta. Vaikka keskusteluissa puhuttaisiin yrityksestä tai brändistä, sitä on mahdotonta tietää ja tietoa tallentaa. Dark Social luo Brandwatchin mukaan ongelmia esimerkiksi markkinointikampanjoiden optimoinnin kannalta, koska ei voida analysoida ja mitata sitä, mistä liikenne firman sivulle tulee, mikäli se tulee esimerkiksi WhatsAppissa jaetun linkin kautta. Brandwatchin mukaan ratkaisua tilanteeseen ei ole keksitty. Jää nähtäväksi, tuoko 2017 tähän mahdottomalta vaikuttavaan ongelmaan muutosta.

Mitä sitten kannattaa pitää erityisesti mielessä liittyen somevuoteen 2017? No tietenkin se, että some- ja digimaailmaan syntyy takuuvarmasti myös sellaista uutta, mitä ei kukaan osannut edes villeimmissä kuvitelmissaan odottaa. Kuka muka olisi vuosi sitten osannut arvata Pokémon Go:n räjähtävän nousun ja nyt jo hiipuneen suosion? Me Kuplilla odotamme innolla, mitä kaikkea uutta ja jännittävää keksitäänkään nopeasyklisessä some-maailmassa vuonna 2017!

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Kuplilta saat kaiken, mitä digimarkkinointiisi ja näkyvyytesi kasvattamiseen tarvitset!

 

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: