Maailma ilman brändejä

Oletko miettinyt, miten brändit parantavat elämääsi? Mitä iloa brändit tuovat arkeesi ja juhlaasi?

Maailma ilman brändejä olisi yksinkertaisempi  – mutta varmasti tylsempi

Kävin Kuubassa aikana, kun sai vielä matkustaa. Muistan miettineeni jo silloin, mikä Havannan katukuvasta teki erilaisen. Jossain vaiheessa se iski: täällähän ei ole mainoksia missään. Missään ei näy brändien logoja tai muuta materiaalia. En sano, että se oli absoluuttisen huono asia, mutta olihan se erilaista verrattuna vaikka Helsinkiin tai mihin tahansa muuhun isoon kaupunkiin.

Ilman brändejä meillä saattaisi olla vain yksi vaihtoehto kutakin tuotetta tai palvelua. Ei olisi Fjällrävenin reppuja, olisi vain reppuja. Ei olisi Kari Traan tyylikästä urheilukerrastoa, olisi vain urheilukerrasto. Brändit tuovat vaihtoehtoja elämäämme ja saamme itse valita niistä meille sopivimmat arkeemme.

Lempibrändit parantavat elämäämme

Lempibrändit tuovat elämäämme hyviä asioita ja parhaassa tapauksessa ne tuovat paljon hyvää sisältöä elämään. Yksi elämässäni jatkuvasti kulkevista brändeistä on Oura. Oura on sormessani aina silloin, kun ei ole latauksessa. Oura kertoo joka aamu minulle, miten tänään voin ja miten olen nukkunut. Ja joo, kyllä sen tiedän ilman Ouraakin, mutta Oura tukee usein omia tuntemuksia ja on helpompi ottaa rauhassa, jos Oura käskee siihen. Ja toisaalta jos valmiustila on huippu, se parantaa hyvää fiilistäni entisestään.

Jos Oura ei olisi brändännyt itseään, se olisi vain älysormusyritys. Nettisivuja ja käyttöliittymää tuskin olisi mietitty kovin ihmeellisesti ilman brändiä ja sille mietittyä sanomaa taustalla. Fiilis käyttää sormusta olisi aivan eri, jos se olisi pelkkä älysormus, eikä Oura.

Brändäyksen avulla voi löytää tavallisistakin asioista kiinnostavimmat jutut

Kari Hotakaisen kirjassa Tarina Muumipeikko oli päättänyt brändätä supikoiran. Brändäyksellä saadaan yksinkertaisistakin asioista jotenkin siistimpiä. Sehän parasta onkin – brändäyksellä löydetään ne ”the” kiinnostavat jutut asiasta kuin asiasta.

Mistä brändeistä muut kuplilaiset saavat eniten iloa elämäänsä?

”Fazerin Geisha-suklaata on pakko syödä pari palaa aina ennen ratsastuskisoja.”
”Headspace tuo elämääni henkistä hyvinvointia meditaatioappinsa kautta.”
”Chocochilin reseptit inspiroi ja auttaa keksiin arkiruokia. Persoonallinen ja suorasanainen brändi!”
”Halva ja niiden salmiakit.”
”Dyson-imuri tuo helppoutta arkeen ja elämään.”
”Kupli tietysti!”

Me Kuplilla tarjoamme brändiuudistuksia. Ota yhteyttä, niin kiteytetään uuden tai toimivan yrityksenne, tuotteenne tai palvelunne brändi!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Strategia ja myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: