Liidejä inbound-markkinoinnin avulla

Liidi – sana, johon törmää jatkuvasti myyntiä ja markkinointia koskevassa keskustelussa. Liidillä tarkoitetaan tunnistettua potentiaalista asiakasta, joka olisi potentiaalinen ostamaan yrityksen tuottamia palveluita tai tuotteita.

Yksi markkinoinnin tarkoituksista on tuottaa myynnille liidejä. Toki markkinoinnilla on myös muita tavoitteita, esimerkiksi tunnettuuden ja brändin rakentaminen, mutta yksi isoimmista tavoitteista on silti yksinkertaisesti kasvattaa myyntiä.


Inbound-liidit tietävät paljon yrityksestäsi ja sen palveluista

Inbound-markkinoinnin tehtävä on tuottaa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavaa ja informatiivista sisältöä oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Kun onnistunut markkinointi saa potentiaalisen asiakkaan jättämään yhteydenottopyynnön sivuille, on kyseessä liidi. Tässä vaiheessa myyntiosasto astuu kehiin: on aivan eri asia olla myymässä jo kiinnostuneelle asiakkaalle, joka tietää perustiedot ja on potentiaalinen ostaja, kuin tehdä kylmäsoittelua. Nyt myyntiosaston onkin toimittava ja hoidettava liidi myynniksi toimimalla asiantuntijana. Inbound-liidi tietää siis jo valmiiksi paljon yrityksen tarjoomasta, joten myyjän tehtävä ei ole olla pelkkä tuote- tai palveluesittelijä. Kun myyntiosasto lähestyy inbound-liidiä, tietää liidi vähintään perustiedot yrityksestä – onhan hän kuluttanut jotakin yrityksen tarjoamaa sisältöä. Lähtökohta on aivan eri kuin outboundissa.


Inbound-liidit voivat olla eri vaiheissa ostoprosessia

Selkeä liidi on siis asiakas, joka jättää itse yhteydenottopyynnön yritykselle. Kaikki inbound-liidit eivät suinkaan ole samanlaisia, vaan liidejä tulee ostoprosessin eri vaiheissa. Millaisia muita liidejä sitten voidaan tunnistaa? Esimerkkinä ostoprosessin eri vaiheessa olevasta liidistä on henkilö, joka lataa jotakin sisältöä sivulta, esim. ilmaisen verkkokurssin, jonka latausta varten on jätettävä yhteystiedot. Tällöin nähdään, että prospekti on kiinnostunut yrityksen tarjoomasta, vaikka vielä ei ole osoittanut suoraa kiinnostusta ostamiseen. Liidillä on kuitenkin potentiaalia kehittyä asiakkuudeksi.

Inbound-liidin kontaktoinnin tarkoitus ei ole välttämättä heti tehdä kauppaa tai sopia edes tapaamista, vaan tarjota lisäarvoa ja jäädä mieleen. Aikaisessa vaiheessa tullut liidi ei luultavasti ole välttämättä niin hanakka ostamaan kuin jo yhteydenottopyynnön jättänyt, mutta parhaimmillaan näistäkin liideistä saadaan hyvällä myynnillä ennemmin tai myöhemmin asiakkaita – olethan tarjonnut liidille paljon relevanttia tietoa ostoprosessin eri vaiheissa.


Kiinnostava sisältö ostoprosessin eri vaiheissa on avain liideihin

Miten sitten saada niitä kävijöitä sivuille kuluttamaan sisältöjä tai jopa jättämään yhteydenottopyyntöjä? Sisältö on tässä kuningas. Millaisia sisältöjä potentiaalinen asiakkaasi haluaa kuluttaa? Selvitä se, ja tee sellaisia sisältöjä, jotka tukevat potentiaalista asiakasta ostoprosessin eri vaiheissa. Sisällön on oltava potentiaalisia asiakkaita kiinnostavaa.

Inboundilla autetaan asiakasta ostoprosessin eri vaiheissa. Ostoprosessi kulkee nykyään hyvin pitkälti verkossa alkaen hakukonehauilla. Jos olet auttanut asiakasta jo ostoprosessin eri vaiheissa, tarjonnut riittävästi tietoa, voi myynti helpottua huomattavasti verrattuna siihen, että soitat kylmäsoiton ihmiselle, joka ei ole kuullutkaan yrityksestäsi tai tarjoomastasi.

Me Kuplilla suunnittelemme ja tuotamme yrityksille sisältöjä, joita asiakkaasi kaipaavat. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: