Miksi B2B-yrityksenkin on oltava somessa?

Kuluttajamarkkinoinnissa sosiaalisen median voima ymmärretään jo hyvin. Sen sijaan yhä edelleen korviin kantautuu mielipiteitä siitä, ettei B2B-yritykselle ole juurikaan hyötyä olla mukana sosiaalisessa mediassa. B2B-yrityksen somessa olemattomuutta perustellaan usein sillä, että kuluttajat eivät ole B2B-yritysten asiakkaita ja vain kuluttaja-asiakkaat ovat niitä, jotka somessa ovat ja jotka somessa voidaan tavoittaa.

Asiantuntijakuvan rakentaminen ja näkyvyys on tärkeää…

Kuitenkin, jokaisessa B2B-yrityksen potentiaalisessa asiakasyrityksessä on hankinnoista tai yhteistyökuvioista päättämässä ihminen. Yritysasiakkaat eivät ole kasvottomia, vaan niidenkin henkilöstöstä suurin osa on itse mukana sosiaalisessa mediassa. Mikäli siis yrityksellä tulee tarve hankkia tiettyjä palveluita, voi myös B2B-yritys olla hyvinkin etumatkalla, mikäli asiakasyrityksen päättäjät ovat törmänneet potentiaalisen palveluntarjoajan nimeen ja asiantunteviin sisältöihin jo aikaisemmin. Ja toisaalta, monien B2B-yritysten nykyään jo tämän ymmärtäessä, jää helposti takamatkalle kilpailijoista, mikäli sosiaalista mediaa ei osaa hyödyntää.

Näkyvyyden kasvattaminen potentiaalisten asiakkaiden silmissä on tärkeää, mutta myös työnantajakuvaa luodaan yhä enemmän sosiaalisessa mediassa. Mikäli siis haluaa kamppailla parhaimmista työntekijöistä kilpailijoiden kanssa, on ehdottoman tärkeää olla aktiivinen ja luoda työnantajakuvaa myös somessa. Esimerkiksi behind the scenes -materiaaliin Instagram toimii loistavasti ja viestittää parhaimmillaan potentiaalisille uusille työntekijöille houkuttelevaa kuvaa yrityksestä.

…kuten myös kanavien miettiminen tarkasti

B2B-yritykselle on hieman vaikeampaa löytää oikeat kanavat kohderyhmille, kun asiakkaina eivät ole kuluttajat. Siksi kannattaa miettiä tarkasti kanavat kuntoon: missä potentiaalisten asiakkaitteni työntekijät ovat? Missä kanavissa potentiaalinen asiakasyritykseni itse viestii? Ainakin asiantuntijablogiin kannattaa panostaa, sillä potentiaaliset asiakkaat voivat yhteistyökumppaneja kartuttaessaan sinne löytää. Asiantuntijablogilla B2B-yritys voi vahvistaa asiantuntijuuttaan julkaisemalla sisältöä, joka potentiaalisia asiakkaita kiinnostaa. Tätä sisältöä voi jakaa myös Facebookissa ja Twitterissä, ja lisäksi Twitterissä on helppoa osallistua alan keskusteluihin. Instagram on myös oikein oiva väylä löytää myös yritysasiakkaita, sillä yhä enenevässä määrin yritykset ovat siirtyneet myös Instagramiin. Näiden hyötyjen lisäksi pelkästään se, että yritys on mukana somessa, luo jo itsessään kuvaa aktiivisesti toimivasta yrityksestä.

Pähkinänkuoressa suurimmat syyt, miksi myös B2B-yrityksen on hyödynnettävä sosiaalista mediaa, on näkyvyyden ja tunnettuuden parantaminen sekä asiantuntijakuvan rakentaminen. Sinäkin, mahdollisesti yrittäjänä tai yrityksen edustajana, haluat varmasti hankkia palvelut mieluiten sellaisilta, joiden nimi on tuttu ja joiden kiinnostavaan sisältöön olet jo sosiaalisessa mediassa törmännyt. Siispä: B2B-yritys, mikäli et vielä ole somessa, on nyt korkea aika tulla mukaan!

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: