Datan ja tekoälyn vaikutus markkinointiin

Datan ja tekoälyn merkitys ja vaikutus markkinointiin kasvaa. Markkinointi nojaa yhä voimakkaammin datan käyttöön ja analytiikkaan, ja tekoäly kehittyy koko ajan tehokkaammin tunnistamaan, tulkitsemaan ja ratkaisemaan ongelmia. Markkinoinnin tulevaisuus kulkee käsi kädessä teknologian kehityksen kanssa.

Miten data ja tekoäly näkyvät markkinoinnissa?

Data auttaa tekemään parempia ja perustellumpia päätöksiä. Datan avulla seurataan tätä hetkeä ja reagoidaan muutokseen, ja historiallisen datan pohjalta ennustetaan ja mallinnetaan tulevaisuutta. Näin data tukee strategista suunnittelua ja päätöksentekoa ja antaa tilastoihin perustuvan pohjan markkinoinnille. Dataa hyödynnetään esimerkiksi myös hyvin tarkassa kohdentamisessa, mikä on voimistuva trendi tuloksellisessa markkinoinnissa. Dataa on kuitenkin valtavasti, joten sen prosessoimiseen ja muuntamiseen ymmärrettävään muotoon tarvitaan tekoälyä.

Tekoäly pystyy käsittelemään dataa ja antamaan siitä meille etsimiämme vastauksia. Sen hyödyntäminen on jo kiinteä osa markkinointia ja jätit Facebook ja Google kehittävät tekoälyn mahdollisuuksia jatkuvasti. Tälläkin hetkellä tekoäly muun muassa seuraa ihmisten elämänmuutoksia automatisoidun markkinoinnin luomiseksi ja pystyy tulkitsemaan syvällisesti videoiden ja kuvien sisältöä suositusten näyttämiseksi sekä lukemaan ja ymmärtämään kirjoitettua tekstiä. Tekoäly tulkitsee jatkuvasti kaikkea dataa ja rakentaa ja muuttaa ihmisten profiileja, minkä perusteella sisällöt ja mainokset kohdennetaan juuri sinulle.

Kehitys muuttaa markkinoijan työtä

Suunta on, että tekoälyn ja datan vaikutus markkinointiin tulee kasvamaan. Markkinointi nojaa aina vain voimakkaammin tekoälyn hyödyntämiseen ja analytiikkaan, ja teknologian sovellukset ja työkalut ottavat tukevampaa jalansijaa. Markkinoinnin päätökset ja toimenpiteet pohjataan dataan ja tilastolliseen tietoon, ja analyyttinen ajattelutapa kasvaa kiinteäksi osaksi markkinointia. Tämä väistämättä muuttaa myös markkinointia työnä.

Muutoksen myötä etenkin rutiinitoimenpiteet tulevat vähenemään ja työtehtäviä katoaa, mutta aukeaa myös uusia polkuja niille, jotka osaavat käyttää ja hyödyntää uutta teknologiaa. Tekoäly valtaa sijaa jopa sisällöntuotannosta, mutta tällä saralla suurin osa työstä on kuitenkin vielä ihmisen hallinnassa. Kuten muillakin aloilla, myös markkinoinnissa ihmisen rooli painottuu niihin tehtäviin, joita tekoälyllä ei voida vielä korvata.

Muutos on varmaa, joten siihen kannattaa suhtautua uteliaasti ja valmiina mukautumaan.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!.

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: