Instagram Stories – kuinka tehdä tarinaan mielenkiintoista sisältöä?

Instagram on lähes jokaiselle yritykselle tuttu sosiaalisen median kanava, mutta sen Instagram Stories -tarinaominaisuus ei ole vielä käytössä aivan jokaisessa puljussa. Mikäli yrityksesi mielii kuitenkin ottaa homman haltuun, ei Storiesiin kannata roiskia aivan millaista sisältöä tahansa.

Kokosimme alle muutaman vinkin, joilla tehdä oman firman Instagram Storiesista himppusen verran mielenkiintoisempi. Osa vinkeistä on todella yksinkertaisia ja joidenkin mielestä ehkä jopa itsestään selviä, mutta no – oikein tehtynä yksinkertaisellakin voi saada aikaan jotain suurta.

1. Käytä kaikkia Instagram Stories -ominaisuuksia

Instagram Storiesista löytyy erilaisia sisältötyyppejä, joista kaikkia kannattaa hyödyntää, tai ainakin kokeilla. Erityyliset sisällöt tuovat väriä, rytmiä ja vaihtelua Storiesiisi, ja pitävät näin katsojien mielenkiinnon yllä.

Vaihtoehdoista löytyy sekä still-kuvaa että videota. Vaikka videon kuvaaminen esimerkiksi itsestäsi puhumassa kameralle tuntuisi ajatuksena ahdistavalta, kannattaa sille antaa mahdollisuus. Video, jolla esiintyy ihmisiä, antaa yrityksestäsi heti paljon henkilökohtaisemman ja tuttavallisemman vaikutelman – katsojasta tuntuu, että hän pääsee lähemmäs yritystä ja sen työntekijöitä kuin esimerkiksi pelkkien valokuvien välityksellä. Ei kuitenkaan kannata käyttää pelkkää puhuvaa päätä, vaan tuoda vaihtelua seuraavilla ominaisuuksilla:

Tavallinen kuva tai video: Yksinkertaisin tapa luoda sisältöä Storiesiin on ottaa tavallinen kuva tai enintään 15 sekuntia pitkä video.

Live-video: Instagram Stories mahdollistaa suoran videon kuvaamisen esimerkiksi tapahtumasta, jonne yrityksesi osallistuu. Videolla voit esimerkiksi kertoa tapahtumasta, haastatella firmasi edustajia tai vain välittää tapahtuman yleistä fiilistä katsojille.

Boomerang: Tällä ominaisuudella voit kuvata lyhyen, muutaman sekunnin pituisen videon, ja toistaa sitä edestakaisin. Tämän ominaisuuden käyttäminen on erittäin suosittua esimerkiksi kuohuviinilasien kippistelyn kuvaamiseen.

Superzoom: Tässä tilassa voi kuvata videon, joka zoomaa automaattisesti valittuun kohteeseen. Videoon saa lisättyä myös esimerkiksi erilaisia äänitehosteita.

Taaksepäinkelaus: Tekee sitä mitä nimikin jo lupaa. Näyttää kuvatun videosisällön päinvastaisessa järjestyksessä.

Ilman käsiä: Tämäkin on varsin yksiselitteinen Instagram Stories -ominaisuus. Voit kuvata videosisältöä ilman, että sinun täytyy painaa näytöllä olevaa record-painiketta koko nauhoituksen ajan sormellasi. Kuvaa vaikka toimiston villit perjantaitanssit niin, että kaikki näkyvät kuvassa eikä yhden tarvitse olla luurin takana hoitamassa kuvaushommia!

2. Käytä filttereitä ja tarroja

Mikäli olet käyttänyt Snapchatia, ovat nämä ominaisuudet sinulle jo tuttuja. Mutta mikäli et, anna kun selitämme. Instagram Stories antaa sinun lisätä kuvien tai videoiden päälle tarroja, toisin sanoen pieniä kuvia, jotka kertovat esimerkiksi paljon kello kuvaushetkellä on, missä kaupungissa kuva on otettu tai paljonko tilassa, jossa olet, on lämpö- tai pakkasasteita. Voit myös lisätä kuviin esimerkiksi hymynaamoja tai sydämiä.

Tarrojen lisäksi voit piristää Storiesia erilaisilla filttereillä. Olet ehkä saattanut nähdä kuvia tai videoita ihmisistä, joilla on päässään koirankorvat ja kun he työntävät kielensä ulos, näytölle ilmestyy sitä lipaiseva koiran kieli. Juuri näitä elementtejä tarkoitamme, kun puhumme filttereistä. Ja näitähän riittää vaikka mitä erilaisempia! Ei kun siis vain kokeilemaan.

3. Jakakaa töissä Instagram Stories -vuorot

Jos yrityksessä, jossa työskentelet, on enemmän kuin yksi työntekijä, kokeilkaa päivittää Storiesia esimerkiksi vuoroviikoin. Tällä tavalla sisältöön saa vaihtelevuutta jo erilaisten ihmisten ja heidän erilaisten työtehtäviensä kautta. Lisäksi jokaisella työntekijällä on varmasti hiukan toisistaan eroava tyyli tuottaa sisältöä Storiesiin.

4. Anna jonkun kaapata yrityksesi Instagram Stories

Ei kirjaimellisesti, mutta melkein. Jotkut yritykset ovat antaneet julkisuuden henkilön ottaa heidän Instagram Storiesinsa haltuun esimerkiksi vuorokaudeksi. Jos tällaiseen on mahdollisuus, se kannattaa hyödyntää. Tämä tuo sisältöön entisestään lisää vaihtelevuutta, jonka lisäksi tarinan kaappaaja voi ilmoittaa tästä omilla sometileillään ja näin ollen tuoda omalle tilillesi myös lisää yleisöä.

5. Luo toistuvia teemoja

 Tee Instagram Stories -sisältöjä, jotka toistuvat esimerkiksi joka viikko. Miltä kuulostaisi perjantain kyselytunti, jossa katsojat saavat kysyä tiettyyn aihealueeseen liittyviä kysymyksiä ja joku yrityksen työntekijä vastaa niihin? Tai livevideo tiettynä päivänä? Tämä tuo jonkinlaista toistuvuutta ja jatkuvuutta Storiesin sisältöihin.

6. Osallista seuraajia 

Instagram Storiesissa löytyy tarrojen joukosta ominaisuus, jolla voit luoda kyselyn, johon seuraajat voivat vastata kahden antamasi vaihtoehdon väliltä. Voit myös esittää kysymyksen, johon he voivat vastata kirjoittamalla itse mitä vain vastaukseksi (kyseessä on tarra, ja kysymyksen vastauslaatikkoa painamalla seuraajat pääsevät kirjoittamaan vastausta suoraan esittämääsi kysymykseen). Näitä ominaisuuksia käyttämällä katsojat pääsevät itse myös osallistumaan, eivätkä he ole vain passiivisia tyyppejä, jotka rullaavat tarinasta seuraavaan.

Kaipaatko apua yrityksesi sosiaalisen median päivittämisessä tai some-strategian suunnittelussa? Ota meihin rohkeasti yhteyttä, me Kuplilla autamme mielellämme!

Sohvi Auvinen
Marketing Intern
Sohvi on journalismin opiskelija, jonka sydän sykkii koskettaville ja erottuville visuaalisille sisällöille, sekä persoonallisesti ja suoraan sydämestä kirjoitetulle tekstille.
sohvi.auvinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: