Kolme tärkeintä asiaa, jotka tekevät yrityksesi Instagramista onnistuneen

Instagramin käyttö vie aikaa, mikäli haluat tehdä sen hyvin, eli julkaista yrityksesi tilille visuaalisesti kauniita kuvia ja luoda oman yhteisösi sinne. Tässä kirjoituksessa keskitytään kolmeen asiaan, jotka kannattaa erityisesti pitää mielessä yrityksen Instagramia tehdessä!

Panosta visuaalisuuteen…

Instagram keskittyy visuaalisuuteen ja tekstit ovat siellä toisella sijalla. Instagram on siis ensisijaisesti yrityksesi galleria. Siksi sinne ei kannata huiskia mitä tahansa kuvia, vaan panostaa visuaalisesti kauniisiin kuviin. Visuaalisuuteen panostaminen ei tarkoita sitä, että kaikkien kuvien pitäisi olla viimeisen päälle aseteltuja tai laitettuja, mutta etenkin tuotekuviin kannattaa panostaa ja käyttää mahdollisesti muutakin kuin kännykkäkameraa. Esimerkiksi siis kuvissa, joissa haluat esitellä tuotetta, kannattaa panostaa erityisesti niiden onnistuneeseen asetteluun, jotta tuotteet ovat mahdollisimman selkeästi esillä. Yrityksen, joka ei suoraan voi kuvata tuotteita, voi tällaisia tuotekuvia ottaa sellaisesta kuvattavasta asiasta, jossa palvelua tai tuotetta on käytetty. Esimerkiksi rakennuskonsulttiyritys voi jakaa kuvia kohteista, joiden suunnittelussa on ollut mukana.

… ja sisällön monipuolisuuteen

Pelkät kauniit tuotekuvat voivat jättää vähän kylmäksi, joten Instagramiin tarvitaan myös muunlaista materiaalia. Erilaiset Instagram-kuvat, esimerkiksi ”kulissien takana” -kuvamateriaalit esimerkiksi yrityksen toimistolta tuovat visuaalisesti kauniiden tuotekuvien sekaan vähän twistiä. Lisäksi ihmiset tykkäävät katsoa kuvia, joissa esiintyy muita ihmisiä, joten ehdottomasti esimerkiksi uuden työntekijän saapuessa henkilöesittely kuvan kanssa on oikein paikallaan! Kun tilille saadaan sopivasti näkymään henkilökohtaisuutta ja yrityksessä työskenteleviä ihmisiä, kuvia yrityksen arjesta, asiaankuuluvia visuaalisia kuvia palvelusta tai tuotteesta, ollaan jo pitkällä.

Muista myös yhteisöllisyys

Kuten kaikki varmasti tietävät, yhteisöllisyys on sosiaalisessa mediassa ”se” juttu. Vaikka kuinka tekisit yrityksellesi monipuolisen ja kauniin Instagram-feedin, tulokset jäävät laihoiksi ja palvelun hyödyntäminen puolitiehen, mikäli kukaan ei tiliä löydä. Instagramin käyttö ei siis edes yrityksille tarkoita sitä, että sinne vain itse julkaistaan kuvia olematta itse aktiivinen.

Siispä: tykkää, seuraa ja kommentoi – mutta älä mistä ja mitä tahansa. Yritä löytää potentiaaliset asiakkaasi. Seuraajien määrä ei ole itseisarvo, vaan se, että seuraajat ovat niitä oikeita potentiaalisia asiakkaita, jotka mahdollisesti yrityksesi tuotetta tai palvelua voisivat tarvita. B2B-yrityksen kannattaa seurata muita yrityksiä, mutta kuluttajabrändin kannattaa etsiä ja seurata erityisesti niitä kuluttajia, jotka voisivat olla kiinnostuneita yrityksen tarjoomasta.

Mikäli liiketoimintasi sen sallii, kannusta seuraajia jakamaan liiketoimintaasi liittyviä kuvia omalla tilillään. Tämä ei toki toimi kaikilla toimialoilla, mutta esimerkiksi vaatebrändi voi pyytää seuraajia jakamaan kuvia yrityksen vaatteet päällä hashtagilla #TietynYrityksenHashtag. Tällöin yritys voi regrammata kuvia omalle tililleen, jolloin yhteisöllisyys vahvistuu entisestään. Lisäksi nämä seuraajat saavat tällä tavoin näkyvyyttä omille kuvillaan, joten molemmat osapuolet hyötyvät yhteisöllisyydestä.

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: