Miten valitset yrityksellesi sopivan somekanavan?

Pohditko, missä kanavassa yrityksesi pitäisi olla? Riittääkö yksi, vai pitääkö jokaisessa mahdollisessa kanavassa olla läsnä? Miten sisällöt eroavat eri kanavissa? Kävimme Marin kanssa viime viikolla Koillis-Helsingin yrittäjien tilaisuudessa puhumassa siitä, mitä yrityksen kannattaa ottaa huomioon somekanavia valitessaan.

Ideaalitilannehan olisi, että resursseja, eli aikaa ja rahaa, olisi yllin kyllin ja markkinointia voisi tehdä kaikissa oleellisissa kanavissa. Harvemmin tilanne valitettavasti kuitenkaan on tämä, mikä johtaa siihen, että esimerkiksi kanavien määrästä on syytä karsia.

Suosituimmat kanavat Suomessa

Sosiaalisen median kanavia on lukemattomia, mutta toistaiseksi Suomessa markkinointi on keskittynyt vain tiettyihin suurimpiin. Näitä ovat Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat ja YouTube. Myös WhatsApp luetaan somekanavaksi, ja se onkin käyttäjämääriltään suurin kanava – mutta koska siellä ei ainakaan toistaiseksi voida mainostaa, on sitä turha ottaa huomioon yrityksen markkinoinnissa.

Ketä asiakkaasi ovat ja missä he ovat?

Tärkeintä on ensin pohtia, kenelle myyt ja mitä. Pohdi siis yrityksesi kohderyhmiä ja mieti keitä asiakkaat ovat: missä he asuvat, minkä ikäisiä he ovat, millaista on heidän ostokäyttäytymisensä? B2B- ja B2C-markkinoinnille toimivimmat kanavat eroavat toisistaan. Esimerkiksi Instagram visuaalisena kanavana toimii loistavasti kuluttajatuotteiden markkinointiin, mutta ei ole välttämättä se paras kanava teknologiayritykselle.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että B2B-yrityksille lähes aina paras kanava on LinkedIn, esimerkiksi sen vuoksi, että siellä mainontaa voi kohdentaa tietyille yrityksille ja myös tittelien mukaan.

Räätälöi sisällöt kanaviin sopiviksi

Jos yritykselläsi on käytössä monta kanavaa, kannattaa sisältöjä muokata kanavan mukaan. Instagram on hyvin visuaalinen, joten siellä kuvien laadukkuuteen kannattaa panostaa eniten. Toisaalta Instagramiin ei saa linkkejä, eli uutiset kannattaa linkata muihin kanaviin. Twitterissä puolestaan viestit on pidettävä alle 280 merkin mittaisina ja niissä kannattaa hyödyntää hashtageja. Kuvakoot myös vaihtelevat kanavien mukaan.

Kanavia voi lisätä ajan myötä

Tärkeintä on aloittaa, vaikka sitten vain yhdellä kanavalla ja keskittyä siihen. Jos resursseja on riittävästi, kannustamme toki monen kanavan haltuunottoon ja siihen, että viestit räätälöidään jokaiseen kanavaan sopiviksi.

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 
Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

By |2018-11-08T09:45:41+00:0007.11.2018|Sosiaalinen media|

Kommentoi