Some yrityksen sisäisessä viestinnässä

Sisäisen viestinnän tavoitteena on yksinkertaistettuna varmistaa tiedonkulku ja tarjota alusta kommunikointiin yrityksen sisällä. Samalla kun markkinointi ja viestintä ovat yleistyneet somessa, myös sisäinen viestintä on siirtynyt enenevissä määrin someen. Sähköpostin lähettely tai soittaminen on ainakin osittain siirtynyt yrityksen sisäisessä somessa viestimiseen. Sähköposti nähdään hitaana ja jähmeänä, jos vaihtoehtona on reaaliaikainen pikaviestin tai muu kätevä alusta, joilla voidaan tavoittaa helposti kaikki oleelliset henkilöt. Lisäksi sisäinen viestintä on nykyään paljon muutakin kuin yksisuuntaista informoimista: se on myös yhdessä ideointia.

Sisäisen somen kanavat ja alustat

Millaisia alustoja voidaan sitten sisäisessä somessa hyödyntää? Keskustelualustoja ovat esimerkiksi Yammer, Workplace by Facebook ja Slack. Esimerkiksi Slackiin voi perustaa omia suljettuja kanavia tiettyjen asioiden, esimerkiksi projektien tai vaikka firman juhlien suunnittelun, ympärille. Keskustelu on huomattavasti interaktiivisempaa verrattuna siihen, että asiasta käytäisiin keskustelua sähköpostilla. Lisäksi kanavien pitäminen erillään, mutta samalla alustalla, helpottaa työasioiden koordinointia myös työntekijän mielessä. Sisäisen somen keskustelualustan tulisi olla helppokäyttöinen ja käytettävissä mistä tahansa, ei pelkästään työpaikan koneelta.

Sisäisessä somessa onnistuu informointi, koordinointi ja ideointi

Mihin sitten sosiaalisen median alustoja voidaan oikeastaan hyödyntää? Karkeasti sisäisen somen hyödyntämisen voisi jakaa kolmeen osa-alueeseen: informointiin, koordinointiin ja ideointiin. Sisäisen somen yksi tavoitteista on jakaa tietoa helpolla tavalla kaikille ja tavoitteena on se, että tieto tavoittaa asianomaiset mahdollisimman nopeasti. Lisäksi sisäisen somen kanavissa voidaan koordinoida projektien välillä suljetuissa ryhmissä, joissa ovat mukana pelkästään asianomaiset. Koordinoinnin ja informoinnin lisäksi sisäisessä somessa voidaan järjestää alusta ideoinnille ja vinkkien jakamiselle, jolloin jokainen työntekijä voidaan osallistaa kehittämiseen.

Sisäinen some jokaisen työntekijän aktiiviseen käyttöön

Ongelmaksi voi muodostua se, jos työntekijät eivät ota sisäistä somea aktiiviseen käyttöön ja seurantaan. Ei siis riitä, että sisäisen somen alustat ovat olemassa, käteviä ja helppokäyttöisiä, vaan jokaisen työntekijän tulisi ottaa ne oleelliseksi osaksi jokaista työpäivää. Sisäinen viestintä kun on nykyään paljon muutakin kuin yksisuuntaista tiedonvälitystä, joten mitä aktiivisemmin ideointiin osallistutaan, sitä parempi! Sisäinen some parhaimmillaan lisää informaation kulkemista, koordinointia, ideointia sekä yhteisöllisyyttä yrityksen sisällä. Hyödynnetäänhän sinunkin yrityksessäsi jo sisäistä somea?

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: