Somen menneisyys ja tulevaisuus – mihin olemme menossa?

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut rutkasti digimaailmassa. Työtä, jota me Kuplilla teemme nyt, ei ollut edes olemassa 2000-luvun alussa. Internet itsessäänkin on ollut vasta 20 vuotta koko kansan käytössä. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja missä me oikein olemme 10 vuoden päästä?

Viimeiset 20 vuotta on edennyt vauhdilla

Vuonna 1997 kerännyttiin vielä porukalla yhden tietokoneen ääreen ja 2000-luvun alussa allekirjoittanut koodasi nettisivuja kotikoneella. 2000-luvun alussa oli jo esiasteita sosiaalisen median palveluista: oli IRCiä, IRC-Galleriaa, ii2-kuvapalvelua ja Habbohotellia.

Älypuhelimet ja sitä myötä netti kännyköihin tulivat kunnolla käyttöön vasta 2010-luvulla. 10 vuotta sitten ei juurikaan olla mietitty mobiilioptimointeja, ja nyt vuonna 2017 kaikki tuntuu tapahtuvan älypuhelimella.

Suuri ero on tullut siinä, että nykyään Internetiä ei enää varta vasten käytetä. Ei mennä kotikoneelle ja yhdistetä nettiin, vaan se yksinkertaisesti on mukana joka paikassa.
 

Millaisia uusia kanavia tulevaisuus tuo?

Mitä ihmettä 2020-luvulla oikein käy, jos kaikki etenee tätä vauhtia? Nyt jo monista tuntuu, että kaikki mahdollinen hilavitkutin ja somemahdollisuus on keksitty. Täytyy muistaa, että läpi ihmiskunnan historian on tuntunut, että kaikki on keksitty. Ja silti aina tulevaisuus on tuonut jotakin, jota aikaisemmin ei ole voitu edes kuvitella.

Out-of-the-box –ajattelu on vaikeaa, ja helpommin ajattelee vain sitä, miten vanhoja keksintöjä voisi parantaa. Villeimmät innovaatiot eivät kuitenkaan synny vanhojen päälle, vaan ovat jotakin aivan uutta.

Onko Facebookille haastajaa? Syntyykö lähivuosina kokonaan uusi alusta, joka korvaa Facebookin?

Markkinoijien on oltava muutoksessa mukana

Some on muuttanut yhteisöllisyyttä ja ihmisten välistä kanssakäymistä, joten se on myös muuttanut markkinointimahdollisuuksia. Markkinoinnin on tapahduttava siellä missä kohderyhmät ovat, joten markkinoijan on jatkuvasti seurattava, missä tapahtuu ja mitä yhteisöpalveluita kohderyhmät käyttävät.

Nähtäväksi jää, missä olemme 2027. Me Kuplilla ainakin odotamme innolla uusia mahdollisuuksia ja seuraamme mielenkiinnolla digi- ja somemaailman kehitystä.

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 
Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon? Ota yhteyttä!
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: