Kuinka tuoda tuote parhaalla tavalla esille sosiaalisessa mediassa?


Kuluttajatuotteiden markkinointi sosiaalisessa mediassa on periaatteessa selkeää ja yksinkertaista: kunhan tuo tuotteen esiin oikeille kohderyhmille oikeissa kanavissa, niin myyntiä tulee. No, eihän se ihan näin mene – esimerkiksi Instagramin kuvatulvan tai Facebook-feedin keskellä täytyy kiinnittää sisältöihin kunnolla huomiota, jotta voi erottua ja saada käyttäjän pysähtymään ja kiinnostumaan kuvasta. Tuotetta markkinoidessa on siis rutkasti huomioitavia asioita, mikäli oikeasti haluaa kiinnittää kuluttajan huomion.

Millaisia julkaisuja kannattaa tuotteen ympärille tehdä, jotta saa potentiaalisen asiakaskunnan kiinnostumaan? Otetaan esimerkiksi vaikka kenkäbrändi. Miten sen ympärille voidaan luoda kiinnostavaa markkinointia sosiaalisessa mediassa? Tässä tekstissä pureudutaan pelkästään sisältöihin – kohderyhmät ja kanavat on syytä tietysti olla kunnossa ennen näitä. Tässä blogitekstissä käytetään esimerkkinä Instagramia ja Facebookia, mutta erityisesti nuorille suunnattujen tuotteiden markkinointi on suosiossa myös Snapchatissa.

Monipuolisia sisältöjä

Ensinnäkin tärkeää on tietysti laadukas sisältö. Yrityksen tulee varmistaa se, että on olemassa  laadukkaat, selkeät ja esteettiset tuotekuvat, jossa tuote tulee hyvin esille. Perinteisesti mainoksethan on luotu tuomaan tuote mahdollisimman hyvin ja houkuttelevasti esiin.

Esteettiset ja kauniit kuvat eivät kuitenkaan riitä, jos tuotteeseen ei samalla luoda mielikuvia tai anneta inspiraatiota siitä, missä tuotetta oikeasti voi hyödyntää – tuskin kukaan ostaa tuotteita vain katsellakseen (pois lukien tietysti siihen tarkoitukseen tehdyt tuotteet). Pitääkin miettiä esimerkiksi seuraavia kysymyksiin vastaus: Mihin tarkoituksiin tuotetta voidaan käyttää? Missä tilanteissa tuotetta tarvitaan? Tämä on hyvä lähtökohta seuraavaan steppiin: otetaan tuote mukaan elämän eri tilanteisiin, ja tuotetaan niistä kuva- ja tekstimateriaalia. Tällaisten in action -kuvien yhteyteen on siis ensiarvoisen tärkeää kirjoittaa kuvatekstit, jossa avataan lisää kuvassa näkyvää käyttötarkoitusta.

 

Ei pelkästään yrityksen itse tekemiä julkaisuja

Tuotekuvien ja in action -kuvien lisäksi olisi osaksi some-markkinointia hyvä saada mukaan myös tyytyväisten asiakkaiden kuvia ja kertomuksia tuotteesta. Esimerkiksi Maija on voinut olla erittäin tyytyväinen tuotteeseen, ja hänen postauksensa voidaan nostaa Instagramissa tai Facebookissa yrityksen sivulle. Tällöin kaikki tuotteeseen liittyvät julkaisut eivät ole vain yrityksen tekemiä. Myös vaikuttajamarkkinointia voidaan käyttää tuotteen promoamiseen: kun tietyt kengät nähdään esimerkiksi Instagramissa jonkun ns. somevaikuttajan päällä, saadaan hänen monet seuraajansa kiinnostumaan tuotteesta.

 

Osallistavat kilpailut tuotteen ympärille

Tuotteen esilletuomiseen voidaan ajoittain käyttää myös kilpailuita. Kilpailut voidaan rakentaa tuotteen ympärille, jolloin palkintona voi olla tietty tuote tai vaihtoehtoisesti lahjakortti esimerkiksi yrityksen verkkokauppaan. Tällöin voidaan saada kiinnostunut asiakaskunta osallistumaan ja aktivoitumaan: esimerkiksi Facebookissa voidaan järjestää kilpailu, jonka pääpalkintona on tietyt kengät. Yritys voi esimerkiksi pyytää osallistujia kertomaan, missä tilaisuudessa kuluttaja käyttäisi näitä tiettyjä kenkiä. Näitä tarinoita voidaan mahdollisesti jopa hyödyntää jatkossa tuotteen markkinoinnissa.

Instagramissa puolestaan voidaan esimerkiksi pyytää seuraajia tagaamaan yritys kuviin, joissa esiintyy kyseisen brändin kengät. Kerran kuukaudessa voidaan arpoa lahjakortti kenkäkauppaan tai verkkokauppaan kaikkien niiden kesken, jotka ovat yrityksen määrittämää hahstagia käyttäneet. Tällöin saadaan myös brändistä kiinnostuneet kuluttajat osallistumaan sisällöntuotantoon niin, että heillä on siihen jokin kannustin.

 

Tuotekuvat, käyttötilanteet, referenssit ja onnistuneet tekstit – näillä päästään pitkälle

Ylipäätään tuotteen markkinoinnista kannattaa siis tehdä monipuolista. On tuotava esiin itse tuote, mutta myös sen mahdolliset käyttötarkoitukset ja -tilanteet. Kuluttajat rakastavat muiden tyytyväisten asiakkaiden kertomia referenssikuvia ja tarinoita, ja monet myös seuraavat vaikuttajia sosiaalisessa mediassa, joten näitäkin kannattaa ehdottomasti hyödyntää kuluttajatuotteiden markkinoinnissa. Kuvien lisäksi myös teksteihin on käytettävä aikaa ja mietintää: kuinka luon kuvan ympärille mielenkiintoisen, mutta ytimekkään tekstin ja tarinan?

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: