Digimarkkinoinnin pieni sanakirja

Digimarkkinoinnin sanasto saa äkkiä kielen solmuun ja pään särkemään, ja joutuu siinä itse kukin välillä pinnistelemään, että muistaa, mitä ne kaikki kirjainyhdistelmät nyt tarkoittivatkaan. Helpotetaan siis elämää hiukan: tästä pienestä digimarkkinoinnin sanakirjasta löydät yleisimmin käytettäviä lyhenteitä ja termejä, joilla markkinoijan puhe kääntyy suomen kielelle.

Avainsanatutkimus / Avainsanakartoitus

Avainsanatutkimus on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja -mainontaa, sillä sen päämääränä on kartoittaa tärkeimmät sanat tai lauseet, joilla hakukonemarkkinointia tehdään.

CPA (Cost per Action)

CPA tarkoittaa yhden toteutuneen toiminnan hintaa eli tässä hinnoittelumallissa maksat vain esimerkiksi toteutuneesta tilauksesta tai yhteydenotosta, joka on saatu mainoksen kautta.

CPC (Cost per Click)

CPC eli Cost Per Click tarkoittaa yhden klikin keskimääräistä hintaa. Maksat siis aina, kun joku klikkaa mainostasi.

CTA (Call to Action)

Toimintakehote kuten ”Osta nyt!”. Käytetään paljon markkinoinnissa tehokeinona.

CTR (Click Through Rate)

CTR kertoo, kuinka moni mainoksen nähneistä on klikannut sitä. Suomeksi siis CTR tarkoittaa klikkaussuhdetta ja mittaa mainonnan toimivuutta.

Konversio

Konversiolla tarkoitetaan verkkopalvelun kävijän tekemää tavoitteen mukaista, mitattavaa toimenpidettä. Selkeytetään: esimerkiksi, jos sinulla on verkkokauppa, konversiolla tarkoitetaan verkkokaupassa tehtyä ostosta. Tai jos verkkosivujesi tavoite on saada ihmiset ottamaan yhteyttä, konversiolla tarkoitetaan yhteydenottolomakkeen lähettämistä.

Laskeutumissivu

Laskeutumissivu tai landing page tarkoittaa sitä sivua, jolle ihmiset ensimmäisenä päätyvät klikkaamalla markkinoitua sisältöäsi. Jos tarkoitus on saada ihmiset ottamaan sinuun yhteyttä, laskeutumissivu vie todennäköisesti yhteydenottolomakkeellesi.

Metakuvaus

Metakuvaus on se teksti, joka näkyy hakutuloksissa sivun otsikon alapuolella. Tällä tekstillä yritetään herättää ihmisten kiinnostus klikkaamaan sivullesi, ja se on tiivistelmä sivun sisällöstä.

Orgaaninen näkyvyys

Tarkoittaa luonnollista näkyvyyttä verkossa eli näkyvyyttä, josta ei ole maksettu. Orgaanista näkyvyyttä tavoitellaan esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla.

PPC (Pay per Click)

Tällä tarkoitetaan mainostustapaa, jossa maksetaan klikkauksesta, ei näkyvyydestä. Hakusanamainonta toimii PPC periaatteella: kohdennat mainoksesi haluamillesi hakusanoille tai lauseille, ja näitä sanoja hakiessaan ihmiset näkevät mainoksesi, mutta maksat vasta, kun he klikkaavat mainostasi.

SEM (Search Engine Marketing)

SEM tarkoittaa hakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinoinnilla viitataan yleensä näkyvyyden parantamista hakukoneissa sekä hakukonemainonnan että hakukoneoptimoinnin avulla, eli termiin sisältyy näkyvyyden kasvattaminen sekä maksetuin että luonnollisin keinoin.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO eli suomeksi hakukoneoptimointi pyrkii parantamaan verkkosivun näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa optimoimalla sisältöä sekä teknistä puolta. Pyritään siis kasvattamaan orgaanista näkyvyyttä.

Web-analytiikka / Kävijäseuranta

Tarkoittaa kävijöiden käyttäytymisen analysointia verkkosivuillasi. Voidaan esimerkiksi tutkia, kuinka moni poistuu sivuiltasi välittömästi ja kuinka kauan sivulla tai sivustolla vietetään keskimäärin aikaa, ja tuloksilla pyritään kehittämään sivustoa ja sen markkinointia. Google Analyticsia käytetään tähän yleisesti.

Eikö yrityksen työntekijöiden aika riitä digimarkkinoinnin erikoisuuksien haltuunottoon? Haluaisitteko silti tavoittaa uusia yleisöjä? Tutustu Kuplin palveluihin ja ota yhteyttä!

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: