LinkedIn on johtava työelämän sosiaalisen median kanava. Ammatillinen keskustelu käydään LinkedInissä, ja sitä sanotaankin työelämän Facebookiksi.

Yritys voi perustaa LinkedIniin oman yrityssivun, jossa sen toiminta voidaan esitellä ja jonka kautta voi jakaa esimerkiksi blogikirjoituksia, työpaikkailmoituksia ja muita relevantteja yritykseen liittyviä ja kohderyhmiä kiinnostavia sisältöjä. Orgaanisen näkyvyyden jäädessä usein melko alhaiseksi, voi LinkedIn-mainonta tulla tarpeeseen monille yrityksille.

Monipuolinen LinkedIn-mainonta

LinkedIn-mainonnalla tavoitetaan relevantteja kohderyhmiä niin B2C- kuin B2B-markkinoinnissa. LinkedInissä voidaan kohdentaa mainoksia esimerkiksi tietyssä yrityksessä työskenteleville, tietyn työnimikkeen tai osaamisalueen ilmoittaneille. Myös uudelleenmarkkinointi on mahdollista.

Brändin rakennuksen lisäksi kannattaa tehdä rekrytointiin liittyvää LinkedIn-mainontaa. Kanavassa liikkuu paljon sekä aktiivisesti työtä hakevia, että avoimia paikkoja sivusilmällä katselevia, työpaikan vaihtoa harkitsevia käyttäjiä.

LinkedInillä eli kotoisammin Linkkarilla on oma Campaign Manager -työkalu, jolla mainokset luodaan. Voit luoda mainoksen sivusi aiemmasta julkaisusta tai tehdä mainoksen näkymään ainoastaan mainoksena. Mainostyyppejä ja kohdennustapoja on useita, niihin kannattaa tutustua huolella etukäteen. Myös bannerimainonta LinkedInissä on mahdollista, mutta se tehdään ohjelmallisen ostamisen kautta, eikä kanavan omalla mainostyökalulla.

LinkedIn-mainoksella voit kerätä liidejä lisäämällä mainokseen esitäytetyn lomakkeen, jota klikkaamalla kohderyhmä voi halutessaan esim. tilata uutiskirjeesi tai ilmaista kiinnostuksensa kuulla asiastasi lisää. Maksettuja sisältöjä voi lähettää käyttäjille myös yksityisviestillä.

Suomenkieliset LinkedIn-mainokset?

LinkedInin suomalaisten käyttäjien määrä on noussut jo yli miljoonaan, mutta mainontaa suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon, että käyttäjien aktiivisuus ei ole läheskään samaa luokkaa, kuin esim. Facebookin tai Instagramin. Tästä syystä myös kampanjoiden tavoittavuus saattaa jäädä ennakkoarvioita pienemmäksi ja klikkihinnat suuriksi. Jos siis taitaa mainonnan muissa somekanavissa, kannattaa LinkedIniin perehtyä aivan erikseen. Lisäksi kampanjoiden rinnalla kannattaa yleensä pyörittää täydentäviä kampanjoita muissa kanavissa.

Syksyllä 2018 kohistiin siitä, että LinkedIn oli ilmoittanut lopettavansa suomenkielisten mainosten tuen. Markkinointi&Mainonnan artikkelin mukaan neuvotteluyhteys Linkkariin päin saatiin kuitenkin auki ja suomenkielinen mainostusmahdollisuus jatkumaan toistaiseksi.

Kuten #PuheKuplilla-blogissa aiemmin kerrottiin, on LinkedIn parhaillaan testaamassa myös suomenkielistä käyttöliittymää.

Kuulostaako hankalalta tai eikö sinulla ole aikaa somekanavien pyörittämiseen? Kupli auttaa mielellään mm. LinkedIn-yritystilin käyttöönotossa, ylläpidossa, sisällöntuotannossa sekä mainonnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: