Mistä on hyvät verkkosivut tehty?

Viime viikolla #PuheKuplilla-blogissa mietittiin sitä, miksi verkkosivut kannattaa olla olemassa. Seuraava askel onkin sitten miettiä, mistä hyvät verkkosivut on tehty. Hyvät verkkosivut koostuvat kiinnostavista ja relevanteista sisällöistä, tyylikkäästä ulkoasusta, toimivasta tekniikasta sekä siitä, että sivuja päivitetään ja ylläpidetään jatkuvasti.

Sisällöt edellä

Verkkosivujen sisältöihin kannattaa panostaa erityisen paljon. Mitä sisältöjä kohderyhmäsi kaipaavat? Etsivätkö he tietoja tuotteista tai palveluistasi, tai haluavatko he varmistua ammattitaidostanne ennen, kun ottavat yhteyttä? Ammattitaitoa voi sivustolla tuoda esiin monella eri tapaa, mutta yksi hyvä vaihtoehto on luoda kiinnostava yritysblogi. Suvi kirjoitti vinkit onnistuneeseen yritysblogiin viime viikolla, kannattaa käydä katsomassa!

Perusvinkkeihin, joka ei vanhene, kuuluu myös tietysti laittaa yhteystiedot johonkin hyvin näkyvään paikkaan, että ne varmasti löydetään. Ja muistaa päivittää sisältöjä tarpeeksi usein!

Tyylikäs ulkoasu

Ensivaikutelma yrityksestä syntyy verkkosivuille tultaessa, varsinkin, jos yritys ei ole kävijälle tuttu entuudestaan. Onko sivujen tunnelma yhtenäinen yrityksen ilmeen ja brändin kanssa? Houkutteleeko se jatkamaan yritykseen tutustumista?

Toimiva tekniikka ja sopiva alusta

Alustoja on monia ja niistä voi olla vaikeakin valita. Me Kuplilla luotamme WordPressiin sen joustavuuden takia. Sivustoista on mahdollista rakentaa miten upeat ja laajat tahansa, ja pienemmälläkin budjetilla on mahdollista saada tyylikkäät perussivut aikaiseksi. Responsiivisuus (eli se, että sivusto toimii myös puhelimilla ja tableteilla, ja skaalautuu laitteen mukaan) on nykypäivän perusoletus ja siitä kannattaa pitää kiinni, sillä aivan varmasti joku päätyy älypuhelimella sivustollesi.

Kehitä jatkuvasti

Verkkosivut eivät koskaan ole valmiit ja niitä kannattaa kehittää jatkuvasti, kuten muutakin liiketoimintaa. Google Analytics ja muut analysointityökalut kertovat hyvin suoraan tietoja, ketkä sivustolla käyvät, mitä he siellä tekevät ja toteuttavatko he sinun määrittelemiäsi tavoitteita. Jos eivät, niin miten asian voisi korjata?

Hyvät verkkosivut on siis tehty ennen kaikkea sisällöistä, joita päivitetään ja jotka ovat kohderyhmälle kiinnostavia. Sisältöjen lisäksi ulkoasu, alusta ja tekniikka ovat tärkeitä asioita – jatkuvaa kehitystä unohtamatta.

 

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: