Mitä tapahtuu somessa ja markkinointialalla vuonna 2018?

Vuosi 2018 on aloitettu ja nopeasti muuttuvassa somemaailmassa mietitään taas, että mitähän tänä vuonna tapahtuu. Tuleeko jokin kokonaan uusi sovellus tai alusta, jonka suuret massat ottavat käyttöönsä kuten Facebookin? Meillä ei ole ainakaan vielä kristallipalloa Kuplilla, mutta seuraavien juttujen voimme ounastella toteutuvan ja korostuvan tänä vuonna.

Orgaaninen tavoittavuus laskee edelleen

Facebook uudistaa algoritmiaan jatkuvasti. Karu fakta yrityksille on se, että näkyvyyttä ei meinaa saada enää ilman maksettua mainontaa. On myös mahdollista, että Facebook jopa uudistaisi etusivuaan, sillä se on tehnyt kokeiluja uudesta syötteestä. Uudistuksen jälkeen Facebookissa olisi kaksi eri syötettä, joista oletussyötteeseen tulisi vain maksettu mainonta ja kavereiden postaukset, eivätkä yritysten julkaisut näkyisi siis lainkaan, ilman että yritykset maksaisivat siitä. Tällöin yritysten julkaisujen orgaaninen näkyvyys laskisi jopa entisestään.

AR:n mahdollisuudet ovat täällä

Virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) mahdollisuudet voivat luoda markkinointialalle uusia tuulia. Lisätyn todellisuuden avulla teknologia pyrkii tarjoamaan uudenlaista koettavaa kuluttajalle ja sen huhutaan olevan jopa markkinoinnin hittituote tulevaisuudessa. Lue lisää blogistamme, kun Suski kävi syksyllä Tekesin VR/AR-tapahtumassa.

GDPR muuttaa markkinointia jokaisessa yrityksessä

Olethan jo kuullut tietosuoja-asetuksesta, joka tulee voimaan 25.5.? Asetus vaikuttaa muun muassa sähköpostimarkkinointiin. Tietosuoja-asetus määrittelee henkilötiedon olevan kaikkea henkilöä yksilöivää tietoa, joka on kerätty tallennustavasta riippumatta. Asetus koskee näin ollen kattavasti kaikkea kerättyä ja tallennettua henkilötietoa. Tarvittaessa rekisterinpitäjän tulee kyetä osoittamaan henkilön suostumus, joten kirjallinen suostumus on selkein tapa suostumuksen pyytämiseen.  Lue lisää blogistamme.

Kaiken kaikkiaan me odotamme Kuplilla jo innolla, mitä seuraava vuosi tuo tullessaan somemaailmassa!

 

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 
Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: