Poro ja tähti

Finnairin mainos 2000-luvulta on jäänyt varmasti monen mieleen. Mainosta näytettiin aikoinaan ennen joulua ja näin vuosienkin päästä tekisi mieli taas nähdä tämä Illaksi kotiin -mainos.

Perhe

Tarina kerto pienestä porosta, joka on eksynyt yksin pimeään metsään. Vasa katsoo hädissään tähtitaivaalle ja näkee kirkkaan tähden johdattavan hänet takaisin kotiin. Vasa suunnistaa kohti laumaa  ja juoksee hädissään keskellä öistä lumista maisemaa. Pitkän matkan jälkeen pikkuinen poro löytää laumansa ja perheensä, päästen turvaan maailman vaaroilta. Illaksi kotiin, rakkaidensa luokse.

Suomalaisuus

Mainoksen maisema edustaa suomalaisuutta ja Suomea. Luminen maisema tuo mieleen Lapin ja tähtitaivas tähdenlentoineen kauniin talvisen maiseman. Mainos luo vahvan mielikuvan Finnairin brändistä ja edustaa Suomea niin kotimaiselle kuin ulkomaisellekin yleisölle. Illaksi kotiin – lausahdus luo tunnelmallisen ja turvallisen olon.


Kupli valitsi tämän mainoksen sen ihanan tarinan ja tunnelman vuoksi. Mainos herättää katsojassa emootioita ja sitoo näin brändin vahvasti mielikuviin. Onnistunut tarinan kerronta ja kuvainnollisuus on miellyttävää katsottavaa.

Muistatko tätä?

Sosiaalinen media eli some oli uutuus 2000-luvulla. Some mahdollisti netin käyttäjiä luomaan myös sisältöä pelkän vastaanottamisen sijaan. Facebook aloitti suomenkielisenä keväällä 2008.

 

Kymmenen vertaansa vailla olevaa kertomusta markkinoinnin historiasta löydät kootusti yhdeltä sivulta: Suomalaisen mainonnan 100-vuotias historia.

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: