Viihdyttääkö sinua 1940-luvun tunnelma?

Kuplin historiallinen markkinoinnin ja mainonnan juttusarja vie meidät lähelle suomalaista kotia ja arjen askareita. Tällä kertaa kurkistamme 1940-luvun mainokseen, joka on todella opettavainen ja viihdyttävä. Valo-tuotteen kuva kuuluu Hinnerjoen Kotiseutumuseon kokoelmiin. Katso mainosvideo alta tai YouTubesta!

Kansan valistusta tarinan voimalla

Sota-aikaan ajoittuva mainos kertoo pyykinpesusta, joka oli aikanaan raskasta puuhaa. Perheen äiti on viettänyt koko päivän pyykkiä pesten, eikä millään meinaa tulla puhdasta. Äiti turvautuu lopulta lipeän tehokkaaseen vaikutukseen ja mittaa juomalasilla lipeää pataan.  Nuori tyttölapsi on keittiössä mukana ja odottelee kiltisti äitiään askareista. Äiti alkaakin jo kattaa ruokaa pöytään ja niinpä tyttö kiinnostuu pöydälle jätetystä lipeäliuoksesta. Tyttö leikkii juottavansa nukkea ja siinä samassa päättää itsekin maistaa hieman liuosta. Äiti huomaa heti kauhean onnettomuuden ja rientää tyttösensä kanssa sairaalaan.

Sairaalassa lääkäri nuhtelee suomalaisia takapajuiseksi kansaksi. Tuona aikana käytettiin vielä joissain talouksissa lipeää, vaikka sen tiedettiin olevan myrkkyä. Perheen äiti perustelee lipeän käyttöä, koska se on ainoa aine, jolla pyykistä tulee puhdasta, mutta samassa sairaanhoitaja puuttuu keskusteluun. Hoitaja on pukeutunut kokonaan valkoisiin vaatteisiin ja esittelee niiden puhtautta. Hoitaja toteaa Valo-pesuaineen pesevän pyykin täydellisen puhtaaksi, ilman myrkyllisiä aineita tai kovaa hankausta ja niin teollinen pyykinpesujauhe valloitti suomalaisen takapajuisen emännänkin. Mainos loppuu tekstitettyyn kuvaan, jossa esiintyy Valo voittaa -mainoslause.

Mainos jää mieleen

Valo-pesuaineen mainos viihdyttää katsojaansa tarinallisuudella ja opettavaisella otteella. Katsojana on mielenkiintoista seurata dramatisoitua mainosta, jolla pyritään vaikuttamaan kuluttajan käyttäytymiseen. Mainoksessa käytetään erilaisia rooleja tuomaan kontrastia ja toden tuntua, jotta katsoja voisi eläytyä mainokseen mahdollisimman todellisesti. Tällaisilla mainoksilla on oma paikkansa sekä mainonnan että kansakunnan historiassa. Mainos voidaan nähdä tärkeänä valistuksen ja tiedon levittämisen kanavana.

Kupli valitsi tämän mainoksen parhaaksi 1940-luvun mainokseksi sen viihdyttävyyden ansiosta. Tarina kuljettaa katsojaa läpi dramaattisen tarinan ja opettaa aikansa ihmisille samalla tärkeän asian. Filmiä voitaisiin kutsua myös valistusmainokseksi, joka pyrkii kohti turvallisempaa huomista. Kerronnallisuus ja tarinan intensiivisyys vievät katsojan huomion täydellisesti.

Tiesitkö tätä?
Lipeää eli natriumhydroksidia käytettiin suomalaisissa kodeissa pesuaineena ennen kaupallisten pulvereiden yleistymistä. Lipeä oli kuitenkin hyvin vahva myrkky, joka aiheutti erityisesti lapsille vuosittain vakavia vaaratilanteita.

 

Kymmenen vertaansa vailla olevaa kertomusta markkinoinnin historiasta löydät kootusti yhdeltä sivulta: Suomalaisen mainonnan 100-vuotias historia.

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: