Yoast SEO -lisäosa apuna WordPress-sivuston hakukoneoptimoinnissa

Yoast SEO -lisäosa on todella kätevä apu hakukoneoptimoinnin aloittamiseen, jos sivustosi on rakennettu WordPress-alustalla.

Googlessa on karkeasti kaksi vaihtoehtoa näkyä: joko maksetun mainonnan eli hakusanamainonnan keinoin tai orgaanisesti eli hyödyntämällä hakukoneoptimointia niin, että sivustosi löytyy Googlesta ilman maksettua mainontaa. Usein kannattaa hyödyntää näitä molempia, mutta erityisesti pitkän aikavälin tavoitteena on hyvä olla sivuston nouseminen Googlessa orgaanisesti eli hakukoneoptimoinnin avulla.

Olen kirjoittanut aiemmin blogissamme avainsana-analyysistä ja hakukoneoptimoinnista yleisesti ja nyt ajattelin esitellä erään hakukoneoptimointia helpottavan käytännön työkalun, Yoast SEO -lisäosan. Perehdytään seuraavaksi sen perusominaisuuksiin, joiden avulla pääset sivustosi hakukoneoptimoinnissa alkuun.

Yoast SEO -lisäosa – muokkaa metatietoja

Yoast SEO -lisäosan avulla voit muokata sitä, miltä sivusi näyttää Googlessa. Käytännössä voit siis muuttaa otsikkoa ja sitä hieman pidempää tekstin pätkää, joka kertoo sivusi sisällöstä. Näitä tietoja voit muokata Yoast SEO -lisäosan avulla niin, että jokaisella sivulla on varmasti hyvin kuvaavat tiedot eikä pelkästään sivuston leipätekstin alku ja sivun oletuksena tuleva otsikko. Esimerkiksi tällä sivulla teksti, joka kertoo sivusta – eli niin sanottu metateksti – on erilainen kuin leipätekstin alku. Sivun otsikon pidän usein samana kuin alkuperäinen otsikko, jotta lukijalle on selkeää, että hän päätyi samalle sivulle mihin Googlesta klikkasi.

 

Yoast SEO -lisäosa hakukoneoptimoinnissa

Yoast SEO -lisäosa on apuna hakukoneoptimoinnissa. Esimerkiksi metatekstin kirjoittaminen sujuu helposti.

 

Tekstisisällön hakukoneoptimointi Yoast SEOn avulla

Metatietojen lisäksi Yoast SEO neuvoo sinua hyvin yksityiskohtaisesti tekstisisällön optimoinnissa. Hakukoneoptimoinnista ei kannata tehdä aluksi liian vaikeaa, vaan aloittaa se ihan perusasioista. Käytännössä hakukoneoptimointiin vaikuttaa moni asia, mutta pystyt itse vaikuttamaan helpoiten tekstisi sisältöön.

Anna tekstillesi ensimmäisenä avainsana. Parhaassa tapauksessa olet tehnyt ensin avainsana-analyysin, jonka perusteella myös tuotat sisältöjä verkkosivuille. Valitse siis sana, jonka mukaan kirjoitustasi haluat optimoida. Yhdelle sivulle voi antaa monta eri avainsanaa, mutta aloita ensin yhdestä. Avainsana voi koostua myös useammasta sanasta.

Avainsanan jälkeen aloita tekstin kirjoittaminen. Yoast SEOn ideana on, että se antaa koko tekstin kirjoittamisen ajan palautetta sisällöstä sekä siitä, kuinka sitä voisi parantaa hakukoneen silmissä. Lopulta kyse on aika pienistä jutuista, mutta ne on hyvä tietää ja muokata kuntoon, kun kirjoitat esimerkiksi blogia tai yrityksesi Uutiset-osiota.

Lisäosa jakaa huomionsa kolmeen erilaiseen osaan; problems, improvements ja good (kts. alla). Nimiensä mukaisesti nämä on myös värikoodattu liikennevaloperiaatteella, eli kun kaikki on vihreää, on kaikki myös hyvin. Tämä ei ole kuitenkaan absoluuttinen totuus, sillä Google ymmärtää jonkin verran myös suomen kielen taivutusten päälle, joten jos Yoastilla on jotain pientä huomautettavaa, se ei välttämättä tarkoita, että teksti olisi täysin epäonnistunut.

 

Yoast SEO -lisäosan liikennevalot

Yoast SEO -lisäosa kertoo liikennevalojen avulla, mitä tekstin hakukoneoptimoinnissa voisi vielä parantaa

 

 

Muista kuitenkin sisältö ennen optimointia

Kun olet kirjoittanut tekstin ja muokannut siihen kaikki tiedot mitä Yoast toivoo, näet vihreiden pallukoiden suoran. Tähän on hyvä pyrkiä, mutta liian orjallisesti sitä ei kannata noudattaa. Prioriteettina on aina oltava, että teksti on sujuvaa ja lukijalle helppoa ja mielellään tietysti myös kiinnostavaa luettavaa.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto, joka tarjoaa markkinointiviestinnän palveluita liiketoimintalähtöisesti, markkinoinnin strategisesta suunnittelusta toteutukseen. Tutustu palveluihimme tai ota yhteyttä!

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882


Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.

 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: