Vaikuttajamarkkinointi tutuksi

Vaikuttajamarkkinointi ei ole uusi ilmiö, mutta kasvava ja muuttuva sellainen. Yhteisöpalvelujen myötä on urheilutähtien, artistien ja näyttelijöiden rinnalle ponnistaneet some-tähdet, joilla on oma vakiintunut seuraajakuntansa. Näiden persoonien vaikutusvalta seuraajiinsa on tunnistettu markkinoinnin saralla, jonka myötä bloggaajia, tubettajia ja Instagram-tähtiä on liitetty osaksi markkinointistrategiaa ja lähetetty viemään yrityksen viestiä. Näitä henkilöitä kutsutaan siis vaikuttajiksi.

Miksi vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinoinnin teho pohjautuu brändiviestin viemiseen kohderyhmälle uskottavan tahon kertomana. Kuluttaja kokee vaikuttajan kautta tulleen viestin luotettavampana ja uskottavampana kuin suoraan brändin kertomana. Vaikuttajien tekemät suositukset ovat helpommin uskottavissa ja 71% tekeekin todennäköisemmin ostopäätöksen sosiaalisessa mediassa olleen suosituksen perusteella (Hubspot 2017).

Vaikuttajamarkkinointiakin on mitattava

Vaikuttajamarkkinointiin pätevät samat säännöt kuin muihinkin markkinoinnin keinoihin: päätä kohderyhmä ja aseta tavoitteet sekä mittarit. Aloita siis miettimällä, kenet haluat viestilläsi tavoittaa. Vasta tämän jälkeen on järkevämpi miettiä, kenet haluaisit vaikuttajaksi. Oma suosikkibloggaajasi ei välttämättä ole oikea henkilö välittämään viestiäsi, jos hän ei vetoa kohderyhmääsi, vaikka hän muuten hyvä tyyppi olisikin.

Myös vaikuttajamarkkinoinnille on asetettava tavoitteet eli miettiä, mitä haluat vaikuttajayhteistyölläsi saavuttaa. Tulosten mittaaminen on usein haastavaa, mutta älä silti jätä sitä tekemättä; mieti tarkkaan tavoitteisiisi istuvat mittarit ja seuraa niitä huolella. Mittaamalla voit arvioida yhteistyön onnistumisen ja tehdä tarvittaessa muutoksia.

Yhteistyön toteuttamisen monet muodot

Vaikuttajia voi hyödyntää markkinoinnissa monin eri tavoin. Ehkä yleisintä on valita vaikuttaja yhteistyöhön tiettyyn kampanjaan esimerkiksi lanseerauksen yhteydessä. Keinoja ja tapoja on kuitenkin monia, ja oma luovuus rajana. Mieti esimerkiksi näitä:

  • Nappaa vaikuttaja osaksi sisällöntuotantoa ja anna hänen tuottaa sisältöä brändisi tileille
  • Käytä vaikuttajaa mainoskasvonasi
  • Jaa vaikuttajan julkaisemia sisältöjä omille tileillesi
  • Valitse brändillesi Brand Ambassador eli brändilähettiläs

Vaikuttajamarkkinoinnissa mikään tapa ei ole ylitse muiden. Jälleen kerran suunnataan katseet takaisin kohti asetettuja tavoitteita ja mietitään yhteistyön muotoa sen pohjalta.


Kiinnostuitko vaikuttajamarkkinoinnista? Lue seuraavaksi ”Brändilähettiläs ja mikrovaikuttaja vahvoilla vaikuttajamarkkinoinnissa”.

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: