Markkinointi kesäksi kuntoon – osa 2/3

Tämä juttu on osa kolmiosaista “Markkinointi kesäksi kuntoon -sarjaa”. Ensimmäisessä osassa kirjoitin siitä, kuinka kaikki lähtee liikkeelle markkinointistrategiasta. Tässä kirjoituksessa käyn läpi markkinointisuunnitelmaa ja ensi viikolla luvassa on juttua konkreettisesta sisältösuunnitelmasta.

Mitä siis sitten, kun markkinointistrategia on laadittu? Ollaan kartalla kohderyhmistä ja kilpailijoista ja markkinoinnin tavoitteet ja arvolupaus ovat kirkkaina mielessä. Markkinointisuunnitelma on seuraava askel markkinointistrategian viemistä käytäntöön.

Markkinointisuunnitelman keskeisiä osa-alueita ovat kanavavalinnat ja pohdinta siitä, minkälaisia toimenpiteitä kanavissa tehdään, kuinka usein ja kuka tekee. Lisäksi on hyvä asettaa mittarit kanaville.

Markkinointikanavat

Strategiavaiheessa määrittelit kohderyhmäsi ja nyt on aika lähteä miettimään mistä heidät tavoittaa? Markkinointikanavia on lukematon määrä ja samat ihmiset tavoittaa usein myös eri kanavista. Onnistunut markkinointi vaatii kuitenkin usein sitä, että kohdeyleisö törmää samaan yritykseen useissa eri tilanteissa ja kanavissa, ennen kun se alkaa tunnistaa ja yritys alkaa tuntumaan tutulta. Valitse siis tavoitteidesi ja strategiasi kannalta oikeat kanavat, joissa tavoitat parhaiten kohderyhmäsi.

Toimenpiteet kanavissa

Kuinka usein toimenpiteitä tehdään? Kuka tekee? Toimenpiteet on hyvä mitoittaa resurssien mukaan; jos markkinoinnista vastaa vain yksi henkilö, ei ole järkevää haaveille mittavasta kanavajoukosta, joka päivittyy monta kertaa päivässä. Työtä on toki helpotettu monenlaisilla työvälineillä, esimerkiksi sosiaalisen median automatisointi helpottaa huomattavasti tekemistä, mutta silti suosittelemme ensin keskittymään harvempaan kanavaan hyvin ja myöhemmin lisäämään määrää, jos tuntuu, että aika ja resurssit siihen riittävät.

Markkinoinnin mittarit kanavakohtaisesti

Jokaiselle kanavalle on myös tärkeää asettaa mittarit, joita seurataan tietyin väliajoin kanavasta riippuen. Toisessa kanavassa viikko on pitkä aika, kun toiseen kanavaan on järkevämpää seurata tapahtumia kuukausitasolla. Kerää dataa ainakin kuukausittain ja tee laajempi tarkastelu vähintään kvartaaleittain, niin pystyt tarkastelemaan mitkä kanavat ovat oikeasti hyödyllisiä ja mihin kanaviin kannattaa panostaa.

Lue myös sarjan ensimmäinen ja kolmas osa parhaan kesäkunnon saavuttamiseksi!

Tarvitsetko apua markkinointistrategian ja -suunnitelman laatimisessa? Me Kuplilla autamme mielellämme – ota yhteyttä info@kupli.fi niin keskustellaan lisää!

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: